sobota, 10 września 2011

Co dobrego dla kaphy?

Kapha jest doszą, którą trudno wytrącić z równowagi poprzez pożywienie - jej budulec stanowi przecież ziemia, czyli najgrubsza forma energii. Mimo to, ludzie typu kapha mogą utracić równowagę jedząc zbyt tłusto i za słodko. Niestety zarówno tłuszcz jak i cukier w dostępnych produktach spożywczych stanowi ponad połowę wartości energetycznej, co za tym idzie ludzie typu kapha powinni staranniej przyglądać się temu, po co sięgają na półkę w sklepie... Powinni również ograniczyć spożywanie soli, bowiem to ona przyczynia się do gromadzenia wody w tkankach. Intuicyjnie, by przeciwdziałać przytłaczającemu i uziemiającemu działaniu bioenergii kapha, w diecie powinno się znaleźć dużo lekkich, ciepłych, suchych i stymulujących pokarmów. Osoby o tym typie konstytucyjnym powinny preferować lekkie śniadania i kolacje, potrawy nie za długo gotowane z niewielką ilością płynów olejów i cukrów oraz świeże warzywa i owoce (aczkolwiek są ciężej strawne niż podgotowane). Do posiłków warto dodawać przyprawy i zioła pobudzające trawienie. Zalecane smaki to cierpki, ostry i gorzki - hamują apetyt i ściągają nadmiar wody.
                                                           
                                                 Dieta balansująca kaphę

Największy metabolizm między 10 a 18 – w tym czasie powinno się zjeść wszystkie posiłki; największy z nich ok. 13 – 14.
Owoce: jest to grupa wspierająca, ponieważ zawierają dużo cukru i są wychładzające.
Najlepsze: kwaśne jabłka, gruszka, cytryna
Dobre: limonka, grapefruit, morela, śliwka, papaya, wiśnia, pomarańcz, truskawka, malina
Złe: wszystkie słodkie owoce tj. banany, mango, winogrona, figi, daktyle, arbuz

Warzywa: dużo gotowanych; surowe warzywa są trudne do strawienia, zawierają dużo wody i wychładzają.
Najlepsze: seler, marchew, kalafior, kapusta, por, brokuł, grzyby, kiełki, liściaste, szparagi, szpinak, brukselka, pomidor
Złe: bakłażan, cukinia, słodkie ziemniaki, ogórek

Zboża: jako jeden posiłek w porze obiadowej, mniej na śniadanie, w ogóle nie na kolację
Najlepsze: kukurydza, kasza jaglana, jęczmień, gryka, żyto, orkisz
Dobre: ryż basmati, Quinoa, amarantus
Złe: kuskus, pszenica w każdej postaci, owies

Nabiał: jedna z grup najbardziej wzmagających kaphę; produkuje śluz, obniża metabolizm
Dobre: mleko kozie lub sojowe, lassi (jogurt z wodą i przyprawami)
Złe: wszystkie produkty z mleka krowiego

Orzechy i pestki: grupa wspomagająca; tylko pestki z dyni i słonecznika, 4-5 migdałów dziennie

Warzywa strączkowe: wszystkie po za cieciorką (wysuszają i ściągają wodę z organizmu)

Mięso: kurczak i indyk raz w tygodniu

Oleje: dodawany w małych ilościach do posiłku
Dobre: rzepakowy, gorczycowy, słonecznikowy, kukurydziany, siemieniowy

Przyprawy: wszystkie po za solą

Rankiem: ciepła woda z cytryną lub herbata imbirowa

Śniadanie obiad i kolacja na ciepło.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz