środa, 7 września 2011

dieta dla pitty

Pitta jest jedyną "gorącą" doszą - oznacza to, że jej ogień trawienny jest silny i ma duży apetyt. Z siłą ognia trawiennego ajurwedyjskie teksty łączą długowieczność - sprawa wydaje się dość prosta, bowiem silny ogień trawienny jest w stanie wszystko strawić a co za tym idzie organizm nie produkuje ama i innych toksycznych substancji powodujących choroby. Choć to i tak wielki skrót myślowy:) W większości osoby o tej konstytucji tolerują wszystkie produkty - niestety łatwo ulegają pokusie jedzenia wszystkiego i w dużych ilościach, osłabiając w ten sposób swoje trawienie. Zaburzenia powodowane są przede wszystkim przez brak umiaru i spożywanie zbyt słonego, kwaśnego i ostrego jedzenia. Dla typu pitta dobre są wszelkie wychładzające gorzkie i cierpkie pokarmy - ograniczają one apetyt i absorbują nadmiar wilgoci. Jeśli chodzi o temperaturę spożywanych pokarmów, to powinna krążyć w granicy temp. pokojowej, czyli chłodne i lekko ciepłe dania o niezbyt ciężkiej konsystencji. Pitta jest jedyną doszą, która bez oporów może sobie pozwolić na chwilę lodowego zapomnienia:) Wszelkie zimne sorbety, lody, mrożone jogurty i zimne napoje mogą być spożywane przez pittę w gorące dni - ale z dużym umiarem.
Głodna pitta to zła pitta. Jedzenie musi być przygotowane na czas, a nawet kilkuminutowe opóźnienie może wprowadzić pittę w gniewny szał. Weź to pod uwagę gotując mężowi/żonie o tej konstytucji:) A zła i gniewna pitta to pitta, która już nie zje. Często bywa tak, że pitta, u której emocje podskoczyły za bardzo w ogóle nie zasiądzie do stołu. Wszystko, co uspokaja i porządkuje atmosferę przy stole jest pomocne w pozyskaniu harmonii.
  







 Pokarmy odpowiednie dla pitty:

opis
najlepsze
dobre
złe
Owoce
najlepsze słodkie. Zdrowa osoba o tej konstytucji może sobie pozwolić na wszystkie owoce, osoba z zaburzeniami powinna unikać tych z kategorii „złe”.
słodkie jabłko, granat, daktyl, winogrona*, mango*, melon, guawa, gruszka, śliwka, figa, arbuz
słodka pomarańcza, mandarynka, jagoda, kokos
grapefruit, kwaśna pomarańcza, wiśnia, papaja*, truskawka, awokado, morela, brzoskwinia, borówka, żurawina, grapefruit, ananas, rabarbar, tamarynd

Warzywa
takie same powinny się znaleźć w diecie zdrowych i tych z zaburzeniami konstytucji pitta, ale te ostatnie nie mogą jeść zbyt dużo surowych warzyw.
kalafior, brokuł, kiełki, seler, koper, kapusta, por, sałata,
dynia, groch łuskany, cukinia, szparagi, karczoch, kolendra liście, zielone warzywa liściaste, pietruszka nać, okra, oliwki, gotowana cebula,
marchew, burak, szpinak, bakłażan, papryka, papryka chilli, surowa cebula, pomidor, rzodkiew, czosnek
Zboża
ilość spożywanych zbóż zależy od aktywności, optymalnie pitta powinna spożywać 2 posiłki węglowodanowe, które wzmacniają i harmonizują
ryż basmati, pszenica, owies, jęczmień, amarantus
proso, ciemny ryż, quinoa
gryka, kukurydza, żyto
Pestki i orzechy
dobre, ale ich ilość zależy od aktywności, (10-12 max na raz); są oleiste i rozgrzewające przez co zwiększają pitta, świeże są lepsze niż podsmażone.
 migdały (namoczone i bez skórki), kokos
pestki z dyni i słonecznika,
orzechy brazylijskie, nerkowce, pinii, laskowe, pecan, włoskie, ziemne, pistacje; sezam, orzechy ziemne*
Oleje
powinny być spożywane w umiarkowanych ilościach, ponieważ są gorące w swej naturze
ghee (ponieważ posiada silnie chłodzącą naturę), kokosowy
słonecznikowy, sojowy, z wiesiołka, lniany
z orzechów, sezamowy, z gorczycy
Warzywa strączkowe
typ pitta najlepiej radzi sobie z trawieniem roślin strączkowych, ale nawet dla niego do gotowania fasoli czy grochu należy dodać redukujące gazy przyprawy lub glony.
Fasola mung, pinto, jasiek, adzuki
Cieciorka, soja
Żółta, brązowa, zielona soczewica
Nabiał
lepsze świeże produkty mleczne niż sfermentowane, słodkie niż kwaśne
świeże mleko, masło, ghee, mleko kozie, ser kozi i owczy (miękki, niesolony) (kobiety w ciąży powinny unikać produktów z niepasteryzowanego mleka)
ser biały, jogurt (w postaci lassi), słodka śmietana
kwaśny jogurt, kwaśna śmietana, kefir, słony ser, maślanka

Mięso
nie jest dobre dla pitty, jeśli już to 1-2 razy na tydzień, gotowane lub grillowane
indyk, ryby słodkowodne, królik
białka jaj, drób
wołowina, wieprzowina, żółtka jaj, jagnięcina, owoce morza, ryby morskie

Słodycze

Syrop klonowy
Naturalne cukry
Melasa, miód
Przyprawy
należy używać z umiarem, bowiem można łatwo wytrącić pittę z równowagi
świeża kolendra, pietruszka
kmin, mięta, rozmaryn, szafran, cynamon, liść laurowy, kurkuma*, kardamon, kolendra, cynamon, koper włoski, tymianek*
bazylia, gałka muszkatołowa, pieprz, czosnek, chilli, gorczyca, pieprz cayenne, papryka ostra
Napoje
pitta potrzebuje dobrego nawodnienia, najlepszym jego źródłem jest czysta, chłodna woda
Herbata zielona, cierpkie ziołowe herbaty (z malin, hibiskusa, dandelionu) oraz soki owocowe (z granatu, ananasa lub żurawin).
Sok z aloesu, mleka zbożowe
Alkohol*
                        

3 komentarze:

  1. witam, jak mamy sprawdzić aby określić jakim typem jesteśmy?

    OdpowiedzUsuń
  2. Artykuł wprowadza w błąd.
    Owoce:
    - awokado i kokos są polecane dla Pitta dosha - oba mają Rasa, Virya i Vipaka korzytne
    - pomarancze i mandarynki mimo ze wydaja sie slodkie sa odradzane ze wzgledu na kwasną Rasa

    Przyprawy:
    - polecana pietruszka jest odradzana dla Pitta dosha w kazdej postaci, świeza rozniez

    Oleje:
    - pominięty całkowicie olej kokosowy jest, obok ghee, najlepszym olejem dla Pitta dosha

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. rzeczywiście zgodzę się co do kokosa - błąd z początków pracy z ajurwedą. Jednak zarówno pomarańcza jak i mandarynka mają słodkie i kwaśne rasa; pietruszka jest jedną z podstawowych przypraw dla złagodzenia pitty.

      Usuń