środa, 7 września 2011

Typ vata i jego preferencje dietetyczne

Vata jest przede wszystkim zimną i suchą bioenergią, aby zatem je uspokoić należy spożywać ciepłe dania, najlepiej z dużą zawartością wody. Najlepsze dla vaty są pożywne dania serwowane zimą: gęste zupy, dania jednogarnkowe, zapiekanki (różne wersje - ponieważ to moje ulubione danie musicie przyzwyczaić się, że zagoszczą one wszędzie:). Letnie surówki, sałatki, chłodne napoje i lody absolutnie nie pomagają vacie. Typ ten ma predyspozycje do nieregularnego trawienia, należy więc zwracać uwagę na to, by potrawy były gotowane i lekkostrawne. Vata powinna unikać ciężkich potraw, ale nie tłuszczu. Tłuszcz w postaci masła ghee lub oleju powinien być dodawany do każdego posiłku - dzięki niemu witaminy i minerały mogą zostać zaabsorbowane do organizmu. Smaki, które preferuje typ vata to: słony, kwaśny i słodki; potraw gorzkich, cierpkich i ostrych należy unikać. Zimne i suche potrawy również nie nadają sie do codziennego spożywania. Osoby typu vata powinny zwracać szczególna uwagę na atmosferę i nastrój panujący podczas spożywania posiłku, ponieważ bardzo intensywnie na niego reagują. Napięcia przy stole powodują, że nawet najlepsze jedzenie może zaszkodzić.

Dieta balansująca vatę
Jest to dieta odżywiająca, zawierająca pożywienie łatwostrawne. Rekomendowane pokarmy ciepłe, o smakach kwaśnym i słonym. Częste, ale małe porcje w regularnych odstępach czasu.
Owoce: k- kwaśne owoce jako stymulant apetytu i trawienia; s – słodkie, powinny być spożywane osobno jako przekąska;
Najlepsze – banan (s), daktyle (s), figi (s), papaya (k), suszona śliwka (s), winogrona (s,k), truskawka (k), cytryna (k)
Dobre – pomarańcz (k), morela (k), brzoskwinia (s), malina (k), orzech kokosowy (s), avocado (s), wiśnia (k)
Złe – surowe jabłko, szczególnie kwaśne, gruszka, melon, arbuz

Warzywa: vata nie przyswaja surowych warzyw; by warzywa strawić vata potrzebuje w posiłku również oleju i przypraw; najlepsze są warzywa smażone w głębokim tłuszczu;
Najlepsze – słodki ziemniak, marchew, rzodkiew, burak, rzepa, pietruszka, seler, szparagi, glony
Dobre – fasole, grochy, okra, dynia, pietruszka nać, szpinak, szczypior, por
Złe – kapusta, kalafior, grzyby, surowa cebula, kiełki – wszystkie produkują gazy
Najgorsze – pomidory, ziemniaki, papryka słodka, bakłażany – zatrzymują absorpcję wit z grupy B i wapnia; ogórek – wychładza

Zboża: vata nie powinna jeść w jednym posiłku samych zbóż – są trudno przyswajalne; małe porcje zbóż w trzech głównych posiłkach
Najlepsze – pszenica, brązowy ryż, owies, semolina
Dobre – ryż basmati, quinoa, amarantus, proso (kasza jaglana)
Złe – granola, kukurydza, żyto, jęczmień, gryka

Pestki i orzechy: nie jest problemem ich jedzenie tylko przyswajanie; źle przyswojone mogą produkować toksyny; łatwiej strawne z olejem i ciepłe
Najlepsze – sezam, migdały
Wszystkie inne są dobre, ale tylko do 30 gram na raz

Oleje: w porównaniu do innych doszy dla vaty najlepsze; olej nawilża i odżywia, pozwala lepiej przyswajać pokarm i witaminy
Najlepsze – sezamowy, migdałowy
Dobre – oliwa z oliwek, ghee, avocado, słonecznikowy, z siemienia lnianego
Złe – kukurydziany, rzepakowy, sojowy

Warzywa strączkowe: Nie są dobre dla vaty, ponieważ wzmagają produkcję gazów, ale potrzebne wegetarianom. Należy namoczyć przed spożyciem na noc; do gotowania dodawać balansujące przyprawy: kmin, imbir, pieprz, asafetyda
Najlepsze: fasola mung, czerwona soczewica
Dobre: zielona soczewica, groszek zielony, cieciorka
Złe: soja, ciemne, ciężkie fasole

Nabiał: od świeżych lepsze sfermentowane produkty mleczne
Najlepsze: kefir, maślanka, jogurt
Złe: ciężki ser żółty, zimne świeże mleko, lody

Mięso: dobre są ryby morskie i skorupiaki, vata powinna szczególnie unikać czerwonego mięsa, dziczyzny i mięsa z królików

Przyprawy: ostrożnie, by nie przedawkować; najlepsze: kmin, imbir, pieprze, bazylia, liść laurowy, kardamon, kminek, cynamon, kolendra, oregano

1 komentarz: