środa, 7 września 2011

Typ wata i jego preferencje dietetyczne (dieta wata)

Wata jest przede wszystkim zimną i suchą bioenergią, aby zatem je uspokoić należy spożywać ciepłe dania, najlepiej z dużą zawartością wody. Najlepsze dla waty są pożywne dania serwowane zimą: gęste zupy, dania jednogarnkowe, zapiekanki (różne wersje - ponieważ to moje ulubione danie musicie przyzwyczaić się, że zagoszczą one wszędzie:). Letnie surówki, sałatki, chłodne napoje i lody absolutnie nie pomagają wacie.
Typ ten ma predyspozycje do nieregularnego trawienia, należy więc zwracać uwagę na to, by potrawy były gotowane i lekkostrawne. Wata powinna unikać ciężkich potraw, ale nie tłuszczu. Tłuszcz w postaci masła ghee lub oleju powinien być dodawany do każdego posiłku - dzięki niemu witaminy i minerały mogą zostać zaabsorbowane do organizmu. Smaki, które preferuje typ Wata to: słony, kwaśny i słodki; potraw gorzkich, cierpkich i ostrych należy unikać. Zimne i suche potrawy również nie nadają się do codziennego spożywania. Osoby typu wata powinny zwracać szczególną uwagę na atmosferę i nastrój panujący podczas spożywania posiłku, ponieważ bardzo intensywnie na niego reagują. Napięcia przy stole powodują, że nawet najlepsze jedzenie może zaszkodzić.


opis (*unikać w ciąży)
najlepsze
dobre
złe
Owoce
k-kwaśne owoce jako stymulant apetytu i trawienia;
s–słodkie, powinny być spożywane osobno jako przekąska; suszone owoce zdatne do spożycia tylko po namoczeniu lub wygotowaniu w kompocie, należy unikać niedojrzałych owoców oraz sałatek wieloowocowych
banan (s), daktyle (s), figi (s), papaja* (k), suszona śliwka (s), winogrona* (s,k), truskawka (k), cytryna (k), jagoda (k),
pomarańcza (k), morela (k), brzoskwinia (s), malina (k), orzech kokosowy (s), avocado (s), wiśnia (k), kiwi (k), limonka (k),mango *(s), ananas (s), rabarbar (k), tamarynd (k)
surowe jabłko, szczególnie kwaśne, gruszka, melon, arbuz, żurawina

warzywa
osoba z przewagą wata nie przyswaja surowych warzyw; by warzywa strawić osoba o tej konstytucji potrzebuje w posiłku również oleju i przypraw; najlepsze są warzywa smażone w głębokim tłuszczu balansującymwatę.  Warzywom w jednym posiłku powinny towarzyszyć zboża. Zimne surowe sałatki to nie najlepszy pomysł – lepiej spożywać je na styl chiński, lekko przysmażone lub polane ciepłym dressingiem z dużą ilością oleju i przypraw
słodki ziemniak, marchew, rzodkiew, burak, rzepa, pietruszka, seler, szparagi, glony
okra, dynia, pietruszka nać, szpinak, szczypior, por, kolendra liście, koper, zielone warzywa liściaste, cukinia
kapusta, brokuł, brukselka, kalafior, grzyby, surowa cebula, kiełki – wszystkie produkują gazy; karczoch, kukurydza, chrzan, kapusta włoska, pekińska, kalarepa, oliwki, rzepa;
pomidory, ziemniaki, papryka słodka, bakłażany – zatrzymują absorpcję witamin z grupy B i wapnia oraz są silnymi alergenami; ogórek – wychładzający
Zboża
osoba wata nie powinna jeść w jednym posiłku samych zbóż – są trudno przyswajalne; małe porcje zbóż powinny się znaleźć w trzech głównych posiłkach. Powinno się gotować zboża w proporcji 1:2 z wodą, dodając szczyptę soli, plaster imbiru, kmin, nieco cukru palmowego lub ghee. Płatki śniadaniowe np. owsiane, jaglane czy pszenne należy uprażyć przed gotowaniem, by były łatwiejsze do strawienia. W ciąży nie zaleca się kombinacji i prób z tą grupą produktów, gdyż mogą spowodować problemy trawienne – lepiej spożywać produkty z grupy sprawdzonych i tolerowanych. Najlepszy dla kobiet w ciąży jest ryż, najtrudniejsze do strawienia z uwagi na gluten, żyto i pszenica.
brązowy ryż, owies (płatki ugotowane, a nie surowe!), semolina, quinoa
ryż basmati, quinoa, amarantus, proso (kasza jaglana), pszenica
kukurydza, żyto, jęczmień, gryka, orkisz
Pestki i orzechy
nie jest problemem ich trawienie tylko przyswajanie; źle przyswojone mogą produkować toksyny; łatwiej strawne są prażone na oleju i ciepłe
sezam, migdały
brazylijskie, nerkowce, laskowe, włoskie, pistacje, pinii, pecan, pestki z dyni i słonecznika
Orzechy ziemne*
Oleje
w porównaniu do innych doszy dla waty są najlepsze, olej nawilża i odżywia, pozwala lepiej przyswajać pokarm i witaminy
sezamowy, migdałowy
oliwa z oliwek, ghee, z avocado, słonecznikowy, lniany, z  wiesiołka
kukurydziany, rzepakowy, sojowy, margaryna
Warzywa strączkowe
Nie są dobre dla waty, ponieważ wzmagają produkcję gazów, ale potrzebne wegetarianom i weganom. Należy namoczyć je przed spożyciem na noc, odlać wodę i zagotować w nowej, gotować bez przykrywki, by gaz mógł się „ulotnić”; do gotowania dodawać balansujące przyprawy: kmin, imbir, pieprz, asafetydę
fasola mung, czerwona soczewica, tur dal
zielona soczewica, groszek zielony, tofu
soja, cieciorka, ciemne i ciężkie fasole: kidney, pinto, jasiek
Nabiał
od świeżych lepsze są sfermentowane produkty mleczne; do mleka należy dodawać przypraw; osoby z nietolerancją na mleko powinny wystrzegać się wszystkich produktów nabiałowych. Kobietom w ciąży poleca się szklankę mleka z przyprawami (masala) by uspokoić ich umysł i pomóc w zaśnięciu.
mleko, kefir, maślanka, ser biały, jogurt (w postaci lassi lub rozcieńczony),
Mleko kozie i jego przetwory
ciężki ser żółty, śmietana, zimne świeże mleko, lody

Mięso
wata powinna unikać jagnięciny, wieprzowiny, dziczyzny i mięsa z królików, aczkolwiek i tak ze wszystkich typów wyciąga z mięsa najlepsze korzyści. Mięso należy bogato doprawiać, szczególnie czosnkiem, imbirem, pieprzem czy kurkumą, by było łatwiejsze do strawienia.
Kurczak, indyk, skorupiaki,
Jaja, ryby morskie
Wołowina, wieprzowina, baranina
Słodycze

Wszystkie naturalne cukry

Syrop klonowy
Przyprawy
to grupa bardzo użyteczna w balansowaniu waty, ale pod warunkiem, że przyprawy używane są w odpowiednich ilościach i kombinacjach. Zbyt dużo przypraw może spowodować zatwardzenie i zwiększoną produkcję gazów. Zdecydowanie należy uważać z chilli.
kmin, imbir, pieprze, bazylia, liść laurowy, kardamon, kminek, cynamon, kolendra, oregano
anyżek, asafetyda, gałka muszkatołowa, gorczyca, goździki, lukrecja, szałwia, majeranek, tymianek
nasiona kolendry, kozieradka*, kurkuma (są gorzkie i cierpkie)
Napoje
ciepła woda jest dobra i bardzo potrzebna osobom o konstytucji wata, gdyż pomaga w trawieniu i przyswajaniu składników odżywczych
Mleko, herbaty ziołowe, buliony warzywne
Kwaśne soki owocowe, sok z cytryny, mleko migdałowe, kokosowe, ryżowe, kwas chlebowy
Czarna herbata, zielona herbata, nappje z dodatkiem kofeiny, napoje energetyzujące, soki owocowe z owoców z kategorii złe, mleko sojowe, czekolada do picia

1 komentarz: