środa, 7 września 2011

Zasady jedzenia w ajurwedzie

Ajurweda przekazuje wskazówki jak jeść, by cieszyć się zdrowiem i czerpać maksymalne korzyści ze spożywanych pokarmów. Porady te zasadniczo nie odbiegają od standardów wyznaczanych przez nowoczesną dietetykę. Przyjrzyjmy się im zatem bliżej:
przede wszystkim jedz w spokojnym otoczeniu i rozkoszuj się potrawami. Postaraj się, żeby twój mózg zarejestrował to, że w ogóle jesz. Im wolniej zjesz, tym będziesz bardziej najedzony:) Kiedy jesz skup się na jedzeniu a nie na oglądaniu telewizji, szukaniu czegoś w necie, czytaniu czy jakiejkolwiek innej absorbującej czynności - całą uwagę poświęć posiłkowi.
Jedz wszystkie posiłki w pozycji siedzącej, z wyprostowanym kręgosłupem i otwartą klatką piersiową. Nie ugniataj narządów wewnętrznych.
Spożywaj posiłki regularnie, jeśli tylko możesz o tej samej porze. Ale nie przesadzaj - nie jedz na siłę kiedy w ogóle nie jesteś głodny tylko dlatego, że właśnie wybiła godzina twojego obiadu... Postaraj się również zachowywać kilkugodzinne odległości między posiłkami, tak, by pokarm mógł zostać całkowicie strawiony. Unikaj przekąsek między posiłkami.
Główny posiłek powinieneś spożyć w południe, wtedy, gdy ogień trawienny jest najsilniejszy. Wieczorem jedz tylko lekkie produkty, nawet nie patrz o tej porze na białko zwierzęce. Ostatni posiłek spożyj około 3 godzin przed snem - nocą pożywienie źle się trawi i niekorzystnie wpływa na sen.
Zjedz tylko tyle ile mieści się w twoich dwóch garściach - tak mówią ajurwedyjskie księgi.... jak dla mnie to trochę za mało:) Ważne jest, żeby nie zapełniać całego żołądka, a pozostawić trochę miejsca na procesy trawienne. Po posiłku powinieneś się czuć pokrzepiony, a nie ociężały:).
Podczas i po posiłku nie pij zimnych napojów - ugasisz ogień trawienny.
Dieta powinna być zrównoważona i zawierać sześć smaków (przynajmniej główny posiłek).
Podczas wyboru pokarmów kieruj się swoimi potrzebami. Apetyt na pewne pokarmy sygnalizuje, czego brakuje twojemu organizmowi. Ochota na szkodliwe produkty wynika z niewłaściwych przyzwyczajeń lub gdy organizm zatracił równowagę.
Unikaj alkoholu, napojów stymulujących, gazowanych i czekolady, lodowatego jedzenia - wszystko to osłabia siłę trawienia.
Gotuj i piecz bez miodu! Podgrzany miód wytwarza toksyny.
Raz przygotowane jedzenie nie nadaje się do odgrzewania - gotuj tyle, ile zjesz na jeden posiłek. Zwracaj uwagę na świeże, pełnowartościowe i naturalne pożywienie.
Jedz zawsze apetycznie przyrządzone potrawy - pożywienie powinno zaspokajać potrzeby wszystkich zmysłów.
Gotuj z miłością i radością a wszystko, co przyrządzisz będzie pełne dobrej energii:)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz