piątek, 7 października 2011

Reguły zachowania na dzień i noc

         Ajurwedyjska nauka o życiu dostarcza praktycznych reguł zachowania, które pomagają w utrzymaniu w równowadze trzy dosze. Reguły te pozwalają zminimalizować stres i czynniki sprzyjające popadnięciu w gnuśność i depresję. Wiedza o życiu zawiera reguły postępowania, w ciągu dnia, na noc, na różne pory roku oraz wskazówki jak w prawidłowy sposób zaspokajać naturalne potrzeby organizmu.

      Idealna pora na wstanie z łóżka to czas między 4 a 6 rano. Ciało jest wtedy lekkie, a umysł wypoczęty, przy założeniu, że odpowiednio wcześniej pójdzie się spać. Najlepiej byłoby udać się od razu po przebudzeniu do toalety, następnie należy zadbać o higienę jamy ustnej, która również podlega pewnym zasadom: typ vata powinien używać słodkich past; gorzkie pasty są odpowiednie dla pitty, a ostre dla kaphy. Po wyczyszczeniu zębów należy jeszcze oczyścić z nalotu język - oczyszczenie języka zapobiega brzydkiemu zapachowi, chroni przed bakteriami i sprawia, że pokarm lepiej smakuje. Kolejne są oczy – należy przemyć je chłodną wodą. Po toalecie przychodzi kolej na gimnastykę, która powinna być wykonywana codziennie. Ćwiczenia powinny być jednak wykonywane z zachowaniem ostrożności i tylko do pewnej granicy, jaką jest przymus oddychania przez usta. Idealnym treningiem jest również spacer czy joga. Po aktywności fizycznej przychodzi pora na masaż, który uspokaja zachwianą równowagę energii vata, usuwa głęboko tkwiące złogi i obumarły naskórek. Bardzo dobre są masaże z wykorzystaniem oleju – oczywiście odpowiedniego dla danej bioenergii oraz pory roku. Dal ludzi o konstytucji vata najlepszym olejem będzie sezamowy, dla ludzi o konstytucji pitta – kokosowy. Typ kapha powinien masować się na sucho lub z niewielką ilością zasypki dziecięcej. Masaż można wykonać za pomocą szorstkiej rękawicy lub myjki. Możliwa jest też kąpiel tzw. olejowa. Należy natrzeć całe ciało olejem – od samej głowy po stopy (dobrze jest podłożyć pod nogi ręcznik czy ścierkę, na którą będzie ściekał olej). Olej powinien być podgrzany do temperatury ciała, tak, by nacierając nim całe ciało nie poparzyć się. Ciało powinno się nacierać olejem począwszy od włosów; oczy należy zabezpieczyć przed kontaktem z olejem, natomiast do uszu i nozdrzy można wlać kilka kropel. Należy zwrócić szczególną uwagę na stopy i przestrzenie między palcami – te miejsca wymagają troskliwej opieki. Kąpiel olejowa służy przede wszystkim odmłodzeniu skóry, pobudzeniu krążenia krwi i uspokojeniu nerwów, nie powinno się jej stosować podczas gorączki i w przypadku zaburzeń trawienia. Kąpieli olejowych nie wolno stosować tuż po posiłku, po lewatywach i kuracjach przeczyszczających. Zastosowanie znajdują w nich różne oleje; ich wybór uzależniony jest typem konstytucyjnym i porą roku. Dla vaty najlepszy jest olej sezamowy, ale w cieplejszej porze roku może używać kokosowego. Na ciało może używać również oleju z oliwek lub migdałowego. Dla pitty najlepszy jest olej kokosowy, lecz, gdy jest już zimno może sięgnąć po sezamowy. W zimie dla kaphy najlepszy będzie olej sezamowy, ale latem może sięgnąć po kokosowy
i gorczycowy na ciało. Na zakończenie należy wziąć gorącą kąpiel, przy czym skórę głowy powinno się myć zawsze dość chłodną wodą (nie powoduje to wypadania i siwienia włosów); po kąpieli natomiast należy natrzeć się wonnymi olejkami i naturalnymi substancjami zapachowymi. Służą one promienności ciała i wzmagają pewność siebie; podnoszą radość życia, chronią przed negatywnymi emocjami. Po kąpieli i czynnościach upiększających, dobrze jest pochylić się ku swemu wnętrzu – medytacja czy modlitwa uspokoją umysł i wzmogą koncentrację, przez co przygotują do pracy. Ajurweda nie daje konkretnych wskazówek dotyczących formy, w jakiej to wejście do własnego wnętrza powinno się odbywać, istotne jest jednak to, by odbywało się to w miejscu cichym, spokojnym i bez zakłóceń. Na koniec można zjeść upragnione śniadanie… najlepiej jeszcze przed 8 rano.

       Chcąc wcześnie wstawać, a zarazem zapewnić organizmowi dostateczną ilość snu należy pójść wcześnie spać. Nawyk późnego spania, a potem późnego wstawania prowadzi do kłopotów z trawieniem, bólów głowy czy schorzeń oczu. Bardzo ważne jest, by czas przeznaczony na sen został prawidłowo wykorzystany, by sen był głęboki i regenerujący. Nie należy zapominać również o pożyciu seksualnym, które utrzymuje ciało w zdrowiu i nadaje mu promienny wygląd. Należy spać przy otwartym oknie zapewniającym stały dostęp świeżego powietrza do pomieszczenia. Ze względu na pole magnetyczne Ziemi zalecane jest spanie z głową skierowaną na wschód lub zachód; dobrze jest też spać na lewym boku co pomaga w trawieniu. Wystarczający czas snu to 6 do 8 godzin.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz