środa, 28 grudnia 2011

gdy się nie udało... - zgaga i niestrawność


Nie udało się opanować przy stole oczywiście:) Przejadanie się, niewłaściwe kombinacje pożywienia oraz spożywanie posiłków pod wpływem emocji prowadzą do zgagi i niestrawności. Osłabiony ogień trawienny, który jest wynikiem owych przyzwyczajeń, nie jest w stanie poradzić sobie z pokarmem, który zalega w żołądku i fermentuje. 


Jak naturalnie uporać się ze zgagą i niestrawnością:

• dieta balansująca wzburzoną pittę jest w przypadku takich dolegliwości konieczna

• nie przejadaj się

· natychmiastową ulgę przyniesie ci szczypta sody oczyszczonej dodana do dwóch łyżek soku z aloesu lub sam sok z aloesu

• alternatywą jest musująca mikstura z połowy łyżeczki sody, 10 kropli soku z cytryny i pół łyżeczki organicznego cukru palmowego

· spróbuj ćwiczyć wychładzający oddech, jedną z praktyk pranajamy

· zjedz kilka namoczonych na noc i obranych ze skórki migdałów

· sok jabłkowy jest doskonałym lekarstwem na zgagę i uczucie pieczenia spowodowane nadmiarem pitta - wypij go, ale min 2 godziny po poiłku

· w przypadku chronicznej niestrawności, zgagi lub biegunki jedz codziennie rano kilka fig i nie popijaj ich niczym przez ponad godzinę

· w przypadku nudności, niestrawności i wymiotów należy zrób miksturę z soku z cytryny z miodem w równych częściach

· Na niestrawność i wydalenie zatrzymanych gazów pomoże ci mieszanka szklanki ciepłej wody, łyżki soku z cytryny z połową łyżeczki sody oczyszczonej. Miksturę zamieszaj i wypij szybko (mieszanka zawiera dwutlenek węgla)

· na silną niestrawność wyciśnij sok z limonki i zmieszaj go z filiżanką ciepłej wody, dodaj pół łyżeczki sody oczyszczonej i szybko wypij

· możesz też spróbować wypić shatavari (Asparagus racemosus) z mlekiem 







sobota, 10 grudnia 2011

W jak wigilijnie, warsztatowo:)

Oczywiście znowu nie wzięłam na warsztaty aparatu. Ale wzięłam za to trzy ogromne kosze różnych rzeczy, z których przez dwie godziny powstawały smakowitości. Zrobiłyśmy barszczyk na zakwasie (wyszedł ciut za mdły - pamiętajcie o dużej ilości buraków!), gołąbki z sosem pomidorowym, krokiety z pastą jajeczną, kapustę z grochem, czatni rodzynkowo-żurawinowe, ciasteczka owsiane i wreszcie kompot z suszu... (niekoniecznie w tej kolejności). Zachęcam do przejrzenia przepisów:)

Barszcz czerwony
Buraki, marchew, seler, pietruszka, zakwas buraczany, ziele angielskie, pieprz czarny ziarnisty, liście laurowe, sól, kmin, oliwa z oliwek
Warzywa zetrzeć na tarce, zalać wodą i zagotować, dodać ziela, pieprzu i liście laurowe. Pod koniec gotowania posolić, dodać podrumieniony na rozgrzanej oliwie kmin i dolać kwasu buraczanego. Barszcz można podawać solo, z fasolką lub krokietami. Pamiętajcie: duuużo buraków.
Gołąbki z sosem pomidorowym
Nadzienie: kasza gryczana, czerwona soczewica, oliwa, sól, curry, kmin, subji masala
W garnku rozgrzać oliwę, dodać do niej po rozgrzaniu kmin, curry i masalę, po chwili dodać przepłukaną kaszę i soczewicę i dokładnie wymieszać. Dodać wodę, sól i gotować pod przykryciem na małym ogniu. Farszem nadziewać liście kapusty (wcześniej ugotowane). A potem poddusić gołąbki na małym ogniu.
Sos: przecier pomidorowy, przegotowana woda, imbir, śmietana, oliwa, bazylia, sól, cukier trzcinowy, sok z cytryny. Składniki zmiksować razem i chwilę pogotować.
Krokiety z pastą jajeczną
Dosza: ryż basmati, fasola urd dal (ja osobiście nie za bardzo za nią przepadam) lub brązowa soczewica, nasiona kozieradki, sól, ghee do smażenia
Ryż i soczewicę (z nasionami kozieradki) namoczyć osobno na noc, potem zmiksować je dodając wody i soli, tak, by powstało ciasto o konsystencji ciasta naleśnikowego. Naleśniki smażyć na ghee z obydwu stron. Powinny wyglądać lepiej niż na zdjęciu:)
Jajka ugotować na twardo, obrać, drobno posiekać, dodać soli, śmietany, musztardy i posiekaną pietruszkę. Wymieszać na pastę, posmarować nią doszę i zawinąć. Namoczyć w jajku i obtoczyć w otrębach i podsmażyć na ghee.
Kapusta z grochem
Kapusta kiszona, groch łuskany, ziemniaki, kmin, kurkuma, oliwa, sól, pieprz
Osobno zagotować kapustę ze szczyptą kurkumy, ziemniaki w mundurkach oraz groch (wcześniej namoczony). Ziemniaki obrać po ugotowaniu i ubić; połączyć razem kapustę, groch i ziemniaki i wymieszać. Na patelni rozgrzać oliwę, podrumienić na niej kmin i dodać go do całości. Doprawić solą i pieprzem do smaku.
Czatni z rodzynek i żurawiny
Rodzynki, żurawina (może być kandyzowana lub ze słoika), imbir świeży, chilli suszona lub zielona, koper włoski, szczypta soli, sok z cytryny, cukier brązowy
Rodzynki namoczyć w wodzie, dodać do nich  koper, chilli, imbir, żurawinę, cukier i sól – całość chwilkę gotować a potem zmiksować i podawać jako sos.
Ciastka owsiane
Płatki owsiane, mąka razowa, cynamon, cukier trzcinowy roztopiony w tłuszczu, pestki słonecznika, rodzynki, tłuszcz (olej słonecznikowy, oliwa lub ghee), woda
Wyrobić ciasto z podanych składników, wycisnąć okrągłą foremkę i piec 20 min w temp. 200 st.
Kompot z suszu
Suszone owoce (jabłka, śliwki, gruszki, morele, daktyle) zagotować. Pod koniec gotowania dodać skórkę z pomarańczy i cukier trzcinowy (opcjonalnie). Kompot podawać z plasterkiem świeżej pomarańczy i listkiem melisy.

czwartek, 8 grudnia 2011

Gotujemy warzywa wg Amadei Morningstar

 gotowane warzywa czas gotowania w minutach vata pitta kapha
karczochy, całe 60         -        - neutralne
szparagi, całe 8 do 15         -        -       -
buraki w plasterkach 15 do 20         -        +       -
boćwinka, pokrojona 5 do 10 lekko + neutralna        -
brokuł, łodyga 5 do 12 lekko +        -       -
brokuł, różyczki 10 do 20         +        -       -
łopian, korzeń 20 do 30         +        -       -
kapusta, poszatkowana 10 do 15         +        -       -
marchew w plasterkach 10 do 15         -        +       -
kalafior, różyczki 10 do 20         +        -       -
seler w plasterkach 5         +        -       -
kapusta włoska, pokrojona 5 do 8  lekko+        -       -
biała rzodkiew, pokrojona 7 do 15         -        +       -
koper 3 do 8         -        - lekko +
kozieradka, liście 1 do 3         -        +       -
czosnek, zmielony 3 do 5 lekko -        +       -
groszek zielony 7 do 12 lekko +        -       -
chrzan, tarty 5 do 10 neutralny        +       -
kalarepa, w plasterkach 5 do 10         + neutralna        -
por, w krążkach 5 do 10 neutralny lekko +       -
grzyby, całe 10 do 20        +        - neutralne
okra, w krążkach 5 do 8        - neutralna       -
cebula, posiekana 3 do 5 neutralna         +       -
pietruszka, w plasterkach 7 do 10        -         - lekko +
słodkie ziemniaki, plastry 10 do 15        -         -        +
ziemniaki białe, plastry 12 do 17        + neutralne lekko -
dynia, kawałki 20 do 30        - lekko +        +
brukiew, plasterki 5 do 7        - neutralna        +
szpinak, siekany 3 do 5 lekko + lekko +        -
kabaczek, w plasterkach 5 do 10        -         - neutralny
pomidor, cały 5 do 10        +         +        +
rzepa, w plasterkach 5 do 7 lekko +         +        -
rzepa, liście 5 do 12         +         +        -
cukinia, w plasterkach 5 do 10         -         - neutralna