środa, 28 grudnia 2011

gdy się nie udało... - zgaga i niestrawność

Nie udało się opanować przy stole oczywiście:) Przejadanie się, niewłaściwe kombinacje pożywienia oraz spożywanie posiłków pod wpływem emocji prowadzą do zgagi i niestrawności. Osłabiony ogień trawienny, który jest wynikiem owych przyzwyczajeń, nie jest w stanie poradzić sobie z pokarmem, który zalega w żołądku i fermentuje.
·         dieta balansująca wzburzoną pittę jest w przypadku takich dolegliwości konieczna
·         nie wolno się przejadać
·         natychmiastową ulgę przyniesie szczypta sody oczyszczonej dodana do dwóch łyżek soku z aloesu
·         alternatywą jest musująca mikstura z połowy łyżeczki sody, kropli soku z cytryny i pół łyżeczki organicznego cukru
Gazy i wzdęcia są objawem akumulacji bioenergii vata w jej siedlisku - jelicie grubym. Aby im zapobiec, należy przede wszystkim przestrzegać diety pacyfikującej vata. Codziennym, prostym sposobem na pozbycie się wzdęć jest spożywanie zaraz po posiłku łyżeczki posiekanego imbiru z łyżeczką soku z limonki lub picie mieszanki z ½ łyżeczki sody do pieczenia, łyżeczki soku z cytryny i szklanki wody.


środa, 21 grudnia 2011

Jak się nie przejeść w Święta?:)

Same pyszności. Dużo pyszności. Zdecydowanie za dużo - w Święta zawsze jest przesyt; musi być przecież dostatnio i wystawnie. Nikt się nie przejmuje, je do woli a potem słychać taki wewnętrzny upierdliwy głosik: "po co tyle zjadłaś?" albo "tyle zjadłaś to teraz ruszaj się i cierp"... Ten problem ma chyba większość. Ale są na to sposoby:) Oczywiście pierwszym bezwzględnym jest umiar - tyle, że tu potrzeba duuuuużo silnej woli (na pewno osobom o konstytucji pitta jest łatwiej - upór i siłę woli mają wrodzoną; współczuję natomiast kaphie o nikłej silnej woli za to wzmożonym apetycie na świąteczne smakołyki:). Według ajurwedy żołądek należy napełnić tylko w jednej trzeciej jego objętości – resztę zajmuje płyn i kwasy trawienne. To tyle co objętość dwóch złączonych dłoni... Na pewno zjemy trochę więcej:) Więc:
· - kubek gorącej wody lub naparu ze świeżego imbiru po posiłku rozbudzi zaspany ogień trawienny
· - plaster świeżego imbiru, skropiony sokiem z cytryny i posypany solą, pozostawiony na godzinę i spożyty na 5 do 10 minut przed posiłkiem jest doskonałą metodą na produkcję wzmożonej ilości enzymów trawiennych
· - picie ciepłej wody godzinę po posiłku pomaga w absorpcji składników odżywczych. Nie wolno pić zimnej wody – gasi ogień trawienny i spowalnia trawienie. Alternatywą jest szklanka naparu z przypraw, wypijana dwa razy dziennie (pół łyżeczki kminu, pół łyżeczki sproszkowanego imbiru, szczypta asafetydy i trochę soli – parzone w gorącej wodzie kilka minut)
· - pokarm należy żuć powoli, dobrze mieszając go ze śliną
· - filiżanka lassi (1/4 jogurtu z wodą i mieszanką imbiru oraz kminu) na zakończenie posiłku wzmacnia trawienie
· Oczywiście dobrze byłoby praktykować jakieś ćwiczenia fizyczne oraz rozgrzewające ćwiczenia oddechowe pomagające zredukować kaphę i podwyższyć ogień trawienny no i nie wolno spać w ciągu dnia, a już w szczególności po posiłku – lepiej wybrać się na krótki intensywny spacer, który doda energii i pomoże uporać się z posiłkiem.

sobota, 10 grudnia 2011

W jak wigilijnie, warsztatowo:)

Oczywiście znowu nie wzięłam na warsztaty aparatu. Ale wzięłam za to trzy ogromne kosze różnych rzeczy, z których przez dwie godziny powstawały smakowitości. Zrobiłyśmy barszczyk na zakwasie (wyszedł ciut za mdły - pamiętajcie o dużej ilości buraków!), gołąbki z sosem pomidorowym, krokiety z pastą jajeczną, kapustę z grochem, czatni rodzynkowo-żurawinowe, ciasteczka owsiane i wreszcie kompot z suszu... (niekoniecznie w tej kolejności). Zachęcam do przejrzenia przepisów:)
Barszcz czerwony
Buraki, marchew, seler, pietruszka, zakwas buraczany, ziele angielskie, pieprz czarny ziarnisty, liście laurowe, sól, kmin, oliwa z oliwek
Warzywa zetrzeć na tarce, zalać wodą i zagotować, dodać ziela, pieprzu i liście laurowe. Pod koniec gotowania posolić, dodać podrumieniony na rozgrzanej oliwie kmin i dolać kwasu buraczanego. Barszcz można podawać solo, z fasolką lub krokietami. Pamiętajcie: duuużo buraków.
Gołąbki z sosem pomidorowym
Nadzienie: kasza gryczana, czerwona soczewica, oliwa, sól, curry, kmin, subji masala
W garnku rozgrzać oliwę, dodać do niej po rozgrzaniu kmin, curry i masalę, po chwili dodać przepłukaną kaszę i soczewicę i dokładnie wymieszać. Dodać wodę, sól i gotować pod przykryciem na małym ogniu. Farszem nadziewać liście kapusty (wcześniej ugotowane). A potem poddusić gołąbki na małym ogniu.
Sos: przecier pomidorowy, przegotowana woda, imbir, śmietana, oliwa, bazylia, sól, cukier trzcinowy, sok z cytryny. Składniki zmiksować razem i chwilę pogotować.
Krokiety z pastą jajeczną
Dosza: ryż basmati, fasola urd dal (ja osobiście nie za bardzo za nią przepadam) lub brązowa soczewica, nasiona kozieradki, sól, ghee do smażenia
Ryż i soczewicę (z nasionami kozieradki) namoczyć osobno na noc, potem zmiksować je dodając wody i soli, tak, by powstało ciasto o konsystencji ciasta naleśnikowego. Naleśniki smażyć na ghee z obydwu stron. Powinny wyglądać lepiej niż na zdjęciu:)
Jajka ugotować na twardo, obrać, drobno posiekać, dodać soli, śmietany, musztardy i posiekaną pietruszkę. Wymieszać na pastę, posmarować nią doszę i zawinąć. Namoczyć w jajku i obtoczyć w otrębach i podsmażyć na ghee.
Kapusta z grochem
Kapusta kiszona, groch łuskany, ziemniaki, kmin, kurkuma, oliwa, sól, pieprz
Osobno zagotować kapustę ze szczyptą kurkumy, ziemniaki w mundurkach oraz groch (wcześniej namoczony). Ziemniaki obrać po ugotowaniu i ubić; połączyć razem kapustę, groch i ziemniaki i wymieszać. Na patelni rozgrzać oliwę, podrumienić na niej kmin i dodać go do całości. Doprawić solą i pieprzem do smaku.
Czatni z rodzynek i żurawiny
Rodzynki, żurawina (może być kandyzowana lub ze słoika), imbir świeży, chilli suszona lub zielona, koper włoski, szczypta soli, sok z cytryny, cukier brązowy
Rodzynki namoczyć w wodzie, dodać do nich  koper, chilli, imbir, żurawinę, cukier i sól – całość chwilkę gotować a potem zmiksować i podawać jako sos.
Ciastka owsiane
Płatki owsiane, mąka razowa, cynamon, cukier trzcinowy roztopiony w tłuszczu, pestki słonecznika, rodzynki, tłuszcz (olej słonecznikowy, oliwa lub ghee), woda
Wyrobić ciasto z podanych składników, wycisnąć okrągłą foremkę i piec 20 min w temp. 200 st.
Kompot z suszu
Suszone owoce (jabłka, śliwki, gruszki, morele, daktyle) zagotować. Pod koniec gotowania dodać skórkę z pomarańczy i cukier trzcinowy (opcjonalnie). Kompot podawać z plasterkiem świeżej pomarańczy i listkiem melisy.

czwartek, 8 grudnia 2011

Gotujemy warzywa:)

 gotowane warzywa czas gotowania w minutach vata pitta kapha
karczochy, całe 60         -        - neutralne
szparagi, całe 8 do 15         -        -       -
buraki w plasterkach 15 do 20         -        +       -
boćwinka, pokrojona 5 do 10 lekko + neutralna        -
brokuł, łodyga 5 do 12 lekko +        -       -
brokuł, różyczki 10 do 20         +        -       -
łopian, korzeń 20 do 30         +        -       -
kapusta, poszatkowana 10 do 15         +        -       -
marchew w plasterkach 10 do 15         -        +       -
kalafior, różyczki 10 do 20         +        -       -
seler w plasterkach 5         +        -       -
kapusta włoska, pokrojona 5 do 8  lekko+        -       -
biała rzodkiew, pokrojona 7 do 15         -        +       -
koper 3 do 8         -        - lekko +
kozieradka, liście 1 do 3         -        +       -
czosnek, zmielony 3 do 5 lekko -        +       -
groszek zielony 7 do 12 lekko +        -       -
chrzan, tarty 5 do 10 neutralny        +       -
kalarepa, w plasterkach 5 do 10         + neutralna        -
por, w krążkach 5 do 10 neutralny lekko +       -
grzyby, całe 10 do 20        +        - neutralne
okra, w krążkach 5 do 8        - neutralna       -
cebula, posiekana 3 do 5 neutralna         +       -
pietruszka, w plasterkach 7 do 10        -         - lekko +
słodkie ziemniaki, plastry 10 do 15        -         -        +
ziemniaki białe, plastry 12 do 17        + neutralne lekko -
dynia, kawałki 20 do 30        - lekko +        +
brukiew, plasterki 5 do 7        - neutralna        +
szpinak, siekany 3 do 5 lekko + lekko +        -
kabaczek, w plasterkach 5 do 10        -         - neutralny
pomidor, cały 5 do 10        +         +        +
rzepa, w plasterkach 5 do 7 lekko +         +        -
rzepa, liście 5 do 12         +         +        -
cukinia, w plasterkach 5 do 10         -         - neutralna