wtorek, 21 sierpnia 2012

asany dla typu vata - kapha


To połączenie jest trudniejsze do zharmonizowania. Kapha składa się z elementów ziemi i wody, podczas gdy wata składa się z eteru i powietrza. Wspólną cechą jest zimno, ale więcej jest kontrastów: kapha demonstruje ciężkość, sztywność i gruntowność, wata natomiast przeciwne: suchość, lekkość i mobilność. Jakże trudno znaleźć balans w takich przeciwnościach; każde zaburzenie doszy może skutkować natychmiastowym wytrąceniem z tej równowagi na krawędzi...

Joga lub inna forma aktywności fizycznej jest niezbędna do podtrzymywania tej równowagi, wspomagając prawidłowe trawienie (obydwie dosze mają tu swoje słabe strony) i promując spokój mentalny.

Wybór odpowiednich asan dla tej kombinacji może być dość trudny, ponieważ musisz skupić się na asanach i stylu praktyki, który odnosi się do cech obu dosz, które jak już zaznaczyłam są do siebie w większości przeciwstawne:) Dlatego bądź bardzo świadomy swojej praktyki i w każdym przypadku, gdy zauważysz  nasilenie energii kapha postępuj zgodnie z zaleceniami skierowanymi do osób typu kapha; jeśli natomiast prym wiedzie twoja wata trochę ją uspokój poprzez zalecenia dla osób z przewagą tej doszy. 
Z pewnością twoja praktyka jogi powinna być rozgrzewająca, tak, by przeciwdziałać chłodzącej energii obu energii. Ponieważ kapha koncentruje się w obszarze klatki piersiowej i wata w rejonie dołu brzucha i miednicy, regularna praktyka powinna zawierać przede wszystkim asany, które rozciągają i otwierają klatkę piersiową poprawiając krążenie oraz asany, które zwiększają nacisk na podbrzusze. Warto też wprowadzić stabilizujące i balansujące asany z łagodnymi wygięciami do tyłu.
Twoja praktyka powinna być umiarkowana, jednak możesz zdecydować się zwiększyć jej intensywność w przypadku nadmiaru kaphy. Podczas praktyki koniecznie pamiętaj o rozgrzewce!
Najlepsze asany: Surya Namaskar (Powitanie Słońca). Sarvangasana (Świeca), Halasana (Pług), Salabhasana (Świerszcz), Tadasana, Vrksasana ( Drzewa), Trikonasana (Trójkąt), Adho Mukha Svanasana (Pies z głową w dół) oraz Utkatasana (Pozycja krzesła).



Lad, Vasant. The Complete Book of Ayurvedic Home Remedies. Three Rivers Press, 1999.
Tiwari, Maya. Love Your Body Type The Ayurveda Way. 1st ed., Mother Om Media, 2012.
Frawley, David, et al. Yoga for Your Type: An Ayurvedic Approach to Your Asana Practice. New Age Books, 2003.

1 komentarz:

  1. Witam!
    bardzo się zdziwiłam jak weszłam na stronę i okazało się, że nie ma tu mojego komentarza, a odpowiedziałam od razu... w każdym razie to pomyłka - oczywiście kwaśny zbudowany jest z ziemi i ognia. Z tego, co widzę jest również błąd w smaku słonym. Widocznie w procesie przetwarzania informacji doszło do jakiejś pomyłki. Dziękuję za informacje i pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń