poniedziałek, 9 grudnia 2013

asany dla typu pitta

Osoby o typie pitta charakteryzują się średnią, przeciętną budową; nie sa ani zbyt wysokie, ani też zbyt niskie, ni za grube ni za chude. Zwykle odznaczają się znaczną muskulaturą i elastycznością – zawdzięczają to dobrej cyrkulacji krwi i naoliwieniu, które pomaga utrzymywać w kondycji stawy. Mimo swojej umięśnionej postawie, osoby o przewadze pitty często nie radzą sobie z niektórymi jogicznymi pozycjami, szczególnie z tymi, które wymagają większego rozciągnięcia. 
Jeśli chodzi o psychikę, osoby te są agresywne i lubią być zauważane oraz podziwiane za to, co robią – podobne emocje mogą wkraść się w ich umysły podczas praktyki jogi, co nie jest właściwe, bowiem może czynić ich praktykę technicznie doskonałą, ale pustą pod względem duchowym, który zależy od spokoju i czystości umysłu. Osoby pitta są bardzo ambitne, drażliwe – postury jogi mogą być użyte do ochłodzenia ich zapędów zarówno na fizycznym jak i emocjonalnym poziomie. 
Osoby o dominacji pitta powinny wykonywać asany w chłodzący i relaksujący sposób – praktyka wymaga świadomości oddechu i odpoczynku między mocnymi asanami, który rozluźnia stres wydobyty podczas ćwiczeń. Osoby te powinny być uważne i zwracać uwagę na to, by praktyka nie zamieniła się w trening, podczas którego generowane jest dodatkowe ciepło, powodujące wzmożoną potliwość organizmu. Przegrzanie krwi i zbyt duża ilość krwi docierająca do mózgu jest dla pitty niebezpieczna, nie oznacza to jednak, że osoby z dominacją pitty muszą zrezygnować ze wszelkiej mocnej praktyki – ciepło wygenerowane podczas intensywnych ćwiczeń musi zostać zrównoważone dzięki wychładzającym pozycjom i oddechowi. 
Centralna solarna energia (rozgrzewająca) jest ulokowana w obrębie pępka, lunarna (wychładzająca) natomiast ma swoją siedzibę w rejonie miękkiego podniebienia, gdzie znajdują się wychładzające ślinianki. Regularne ustawienie ciała w pozycji pługa lub mostka wychładza i ochrania energię lunarną przed uszczupleniem ze strony rozgrzewającej energii solarnej; pozwala odwrócić pozycje słońca i księżyca w ciele, zapewniając korzystny dla pitty balans. Również skręty kręgosłupa są dla pitty pomocne, bowiem chronią energię lunarną bez redukowania Agni i siły trawienia. Osoby o konstytucji pitta wyciągają największe korzyści z postaw mających na celu rozluźnienie napięcia ze środkowej części brzucha, rejonu wątroby i jelita cienkiego, gdzie kumuluje się pitta. Takimi asanami są pozycje: łuku, kobry, ryby i łodzi, pozwalające na wyeliminowanie z ciała nadmiaru pitty, szczególnie poprzez układ trawienny. Stanie na rękach i na głowie wzmaga pittę i wytwarza ciepło, dlatego nie są to zalecane pozycje dla osób o dominacji pitty. Zgięcia do przodu są dobre, bowiem łagodnie wykonywane mają wychładzający i uziemiający efekt oraz wnoszą wiele energii w rejon środkowego brzucha. Rozgrzewające wygięcia do tyłu nie powinny być często wykonywane, a ich praktykę należy zakończyć wychładzającą pozycją. Skręty w pozycji siedzącej pomagają czyścić i detoksyfikować wątrobę. 
Osoby o konstytucji pitta powinny zakończyć swoją praktykę zadowolone i spokojne, bez napięcia w okolicy brzucha. Ich umysł powinien być czysty i zrelaksowany, a emocje dalekie od gniewu, irytacji i złości. 
Słowa kluczowe w praktyce: wychładzające, relaksujące, łagodne, oddane


Asany:
• Siedzące pozycje z wyjątkiem lwa
• Powitanie księżyca (Chandra Namaskar)
• Pozycje stojące, w szczególności otwierające biodra np. trójkąt (trikonasana), drzewo, półksiężyc (ardha chandrasana)
• Zgięcia w przód ze stania (nogi szeroko) np. prasarita padottanasana I 
• Stanie na ramionach, viparitakarani, ryba, kobra, pług, łódź, pozycja embrionalna
• Zgiecia do przodu w pozycji siedzącej, szczególnie upavistha konasana, żółw (kurmasana), paschimottanasana
• Skręty np. ardha matsyendrasana II i maricyasana