piątek, 28 lutego 2014

Wiosenny czas "oczyszczenia" nadchodzi wielkimi krokami



Czuć ją w powietrzu. Mówią o niej ptaki za oknem, pąki i bazie na drzewach i lekkie powiewy cieplejszego wiatru. I słońce, cieplutkie i pełne jak kwietniowe. Wiosna się zbliża, wiosna już tuż tuż. Albo właściwie już:):) a z wiosną jak co roku nadchodzi sezon na wiosenne oczyszczanie: głodówki, posty i inne metody pozbycia się zgromadzonych przez zimę złogów i niestrawionych resztek przemiany materii. A zazwyczaj jest z czego - zimno i ciemno sprzyja ciągłemu podjadaniu, tłustej i wysokokalorycznej kuchni. Z czegoś przecież trzeba się ogrzać. W każdym razie poniżej zaproponuję kichadi - pełnowartościowy posiłek idealny w czasie postu. Lekkostrawny, zawierający zbilansowane białko i odżywczy, a przy tym pomagający spalić to, co zalega. Podczas mojej wizyty w Indiach i leczeniu panczakarmą jadłam TYLKO i wyłącznie kichadi przez niespełna miesiąc i czułam się rewelacyjnie. Szczerze polecam:)


Mung Dal kitchadi Vata

Składniki na 4 porcje:

Fil ryżu basmati, pół fil żółtej mung dal; 3 łyżki ghee; łyż ziaren czarnej gorczycy, łyż ziaren kminu; 2 szczypty asafetydy; pół łyż kurkumy; pół łyż soli; 4 fil wody.

Namoczona mung jest łatwiej strawna. Jeśli nie ma czasu wystarczy ją dwukrotnie przepłukać. Jeśli występują wyjątkowe problemy ze strawnością można wcześniej pogotować fasolę około 20 minut. Rozgrzać patelnię a na niej olej. Dodać ziarna i asafetydę; po chwili dodać ryż mung dal, kurkumę, sól i wymieszać z przyprawami. Dodać wody i zagotować; przez 5 minut pogotować bez przykrycia mieszając od czasu do czasu. Zmniejszyć gaz, lekko przykryć i gotować do miękkości około 25 minut.

Mung Dal Kitchadi Pitta

Składniki na 6 porcji:

Fil żółtej mung dal; fil ryżu basmati; kawałek posiekanego świeżego imbiru; 2 łyżki kokosu; garść liści kolendry; pół fil wody; 3 łyżki ghee; pół łyż kurkumy; ¼ łyż soli; 6 fil wody.

Imbir, kolendrę, kokosa zmiksować z połową fil wody. W garnku rozgrzać ghee, dodać do niego zmiksowane imbir, kokos i kolendrę, kurkumę i sól. Następnie dodać ryż i mung oraz 6 fil wody. Zagotować i gotować bez przykrycia przez 5 minut, po czym przykryć i gotować aż do miękkości około 25 minut.

Mung Dal Kitchadi Kapha

Składniki na 4 do 6 porcji:

Fil żółtej fasoli mung; fil ryżu basmati; 3 łyżki ghee; 4 liście laurowe; 4 kawałki laski cynamonowej; 4 goździki; pół łyż kardamonu; 6 fil wody; ¼ łyż soli

Rozgrzać na średnim ogniu patelnię a na niej ghee. Na rozgrzany wrzucić liście laurowe, cynamon, kardamon i goździki i chwilkę podrumienić. Dodać ryż, fasolę, sól i wodę. Gotować na wolnym ogniu około 5 minut bez przykrycia, po czym przykryć i gotować do miękkości dalsze 25 do 30 minut.

Mung Dal Kitchadi Tridoshic

Składniki na 4 -5 porcji:

Fil żółtej fasoli mung; fil ryżu basmati; kawałek imbiru; 2 łyżki kokosa; garść liści kolendry; pół fil wody; 3 łyżki ghee; kawałek laski cynamonu; pół łyż kardamonu; 5 goździków; 10 ziaren czarnego pieprzu; 3 liście laurowe; ¼ łyż kurkumy; ¼ łyż soli; 6 fil wody.

Imbir, kolendrę, kokosa zmiksować z połową fil wody. W garnku rozgrzać ghee, dodać do niego cynamon, goździki, kardamon, pieprz i liście laurowe i podrumienić. Dodać zmiksowane przyprawy, potem kurkumę i sól i poczekać aż się zarumieni. Dodać ryż i fasolę, zamieszać. Dodać 6 fil wody. Gotować na wolnym ogniu około 5 minut bez przykrycia, po czym przykryć i gotować do miękkości 25-30 minut.

poniedziałek, 10 lutego 2014

Gość w dom, cukier do szafy:)

Kilkakrotnie miałam już tak, że ktoś zadzwonił w ostatniej sekundzie, że wpadnie dziś wieczorem na posiaduchy. Dla mnie bomba. Zawsze staram się coś na stół wystawić, ale nie zawsze jest co. Pewnie u Was też się to zdarza:) Nie codziennie piekę ciasta bądź ciasteczka albo tudzież inne smakołyki; nie codziennie mam również szafki i lodówkę napełnioną po brzegi (właściwie powinnam napisać, że zdarza się to bardzo rzadko;p) W każdym razie jak zwykle trzeba wykombinować coś z niczego:) i w dodatku w mig, bo z Młodym nie za bardzo mam czas na jakieś praco i czasochłonne wymysły...
przedstawię kilka prostych sposobów na uzyskanie efektu pełnej kuchennej improwizacji:
najprostsze co może być a zarazem mega smaczne to prażone pestki z dyni lub słonecznika albo, przy dobrych wiatrach jak są, to orzechy. Można zawsze przysmażyć je w oleju i przyprawach i wtedy to już palce lizać.
Kolejny pomysł na chrupanie to chipsy z cieciorki, czyli po prostu ugotowana cieciorka upieczona w piekarniku:) również można ją posypać przyprawami albo startym serem żółtym i solą. Podrumieniona i dobrze spieczona jest naprawdę dobra, tylko musi być podana na ciepło.
Zawsze można zrobić frytki warzywne, czyli pakorę. Oto jeden z przepisów na pakorę ze świeżą kolendrą
 ( V-, P-, K-+) (może być z cebulą, szpinakiem lub warzywna – kawałki warzyw należy pokroić w małe części i mocząc w cieście rzucać na rozgrzany olej)
Składniki na 4 porcje:
4 fil liści kolendry; 2 fil mąki z cieciorki; łyż ajwanu; pół łyż kurkumy; szczypta asafetydy; pół łyż cayenne; pół łyz soli; ¼ fil wody; 2 szczypty sody; olej do smażenia

Dodać wszystkie przyprawy do mąki i wymieszać. Połowę mąki przesypać do miski z kolendrą i wymieszać dokładnie (najlepiej rękami). Drugą połowę dodać po chwili. Dodać stopniowo wodę, ugniatając pastę rękami. Posypać na wierzchu sodą i lekko przemieszać. Zostawić na około 15-20 minut. Rozgrzać olej, ale ostrożnie, tak, by się nie przypalił. Aby sprawdzić czy temperatura jest dobra rzucić w olej kawałek ciasta – jeśli wypłynie na wierzch to znaczy, że temperatura jest odpowiednia. Na rozgrzany olej należy rzucać kulki wielkości łyżeczki i smażyć na lekko brązowy kolor około 4-5 minut. Odsączyć tłuszcz. 
Puri lub inne tego typu podpłomyki świetnie spełniają rolę zapychacza. Można podać je z jakimś sosem, ostatecznie smakują wyśmienicie nawet z majonezem...;p
1.       Puri (V-, P-, K-)
Składniki na 12 placków:
4 fil mąki pszennej pełnoziarnistej lub mąki z cieciorki wymieszanej pół na pół z pszenną; 2 fil wody; ¾ łyż soli; olej  do smażenia
Mąkę rozrobić z wodą na miękkie ciasto i pozostawić pod przykryciem. Po chwili uformować małe kulki z ciasta i rozwałkować je na okrągłe placki. Placki smażyć na rozgrzanym oleju z obydwu stron.
2.       Ostre puri (V-, P+, K-)
Składniki na ok. 12 placków:
4 fil mąki pszennej pełnoziarnistej lub mąki z cieciorki wymieszanej pół na pół z pszenną; po pół łyż: ziaren kminu, czarnej gorczycy, ajwanu; ¾ łyż kurkumy; 2 szczypty pieprzu cayenne; 2 łyżki liści kolendry posiekanych; ¼ łyż soli; 2 fil wody; olej do smażenia
Do mąki dodać pozostałe składniki prócz wody i dobrze wymieszać. Mąkę  z przyprawami rozrobić z wodą na miękkie ciasto i pozostawić pod przykryciem. Po chwili uformować małe kulki z ciasta i rozwałkować je na okrągłe placki. Placki smażyć na rozgrzanym oleju z obydwu stron.
1.   
             Sos czosnkowy (V0, P+, K0)
Składniki na 4 porcje:
Półtorej łyżki tahini; półtorej łyżki soku z cytryny; 1-2 ząbki czosnku zmiażdżone; 2-4 łyżki wody; 2-3 łyż oleju sezamowego; 1/8 łyż sproszkowanego czarnego pieprzu
Składniki dobrze wymieszać.
2.       Sos Pesto (neutralny z sałatką)
Składniki na kubek:
¼ fil orzechów; fil świeżych liści bazylii; ząbek czosnku; ¼ fil soku z cytryny; ¼ fil oliwy z oliwek; ¼ fil wody.
Rozdrobnić orzechy na miazgę. Dodać pozostałych składników i zmiksować w blenderze na sos.

No i jak macie jogurt to możecie również zamiast tradycyjnej herbaty podać gościom lassi na słodko lub ostro
1.       Lassi na ostro (V-, P-, K-)
Składniki na 4 porcje:
2 fil wody; pół fil jogurtu; 2 łyżki cukru; pół łyż świeżo startego imbiru; pół łyż kardamonu.
Wszystkie składniki zmiksować około 1-2 minuty.
2.       Lassi na słodko (V-, P-, K-)
Składniki na 4 porcje:
2 fil wody; pół fil jogurtu; 2 łyżki cukru; kropla wody różanej. Można dodać owoc.
Wszystkie składniki zmiksować około 1-2 minuty.