niedziela, 18 maja 2014

Oddech rozgrzewający

Ostatnio pogoda nas nie rozpieszczała. Budząc się rano zerkałam niepewnie na termometr domowy, a na nim pewne 15 stopni:) Ten na zewnątrz pokazywał niepewne jeszcze mniej, więc na niego już w ogóle nie zamierzałam patrzeć. Opału już jak na lekarstwo, choć mąż zawsze staje na wysokości zadania i gdy jest naprawdę zimno, przed wyjściem do pracy zawsze zrobi nam cieplutko. Ale są dni kiedy jest zimno nawet po napaleniu w piecu, albo kiedy pogoda jest ni taka ni owaka - wtedy pozostaje ćwiczyć oddech tak zwany rozgrzewający:)
"Oddech ognia" to ćwiczenie przyśpieszające metabolizm tłuszczu. Powinny go wykonywać osoby z konstytucją kapha, stale zziębnięci oraz osoby otyłe gdyż zwiększa objętość płuc, łagodzi symptomy alergii i wytwarza niesamowite uczucie ciepła wewnątrz ciała. Nie powinno być wykonywane natomiast przez osoby ze stwierdzoną hiperwentylacją. W zasadzie nie jest ono trudne, wystarczy usiąść wygodnie, z wyprostowanym kręgosłupem (nie odchylać się do tyłu i nie opierać), wziąć głęboki wdech i wydychać szybko i silnie przez nos (obydwie dziurki). Wdychanie następuje odruchowo po każdym wydechu. Wdechy i wydechy należy wykonywać pełną minutę po której następuje minuta przerwy. Cały cykl powinien trwać pięć minut.
Polecam to ćwiczenie wykonać również z Maluchem - dziecko bawi się przy nim świetnie, przynajmniej moje:)

czwartek, 15 maja 2014

Tylko oddech cię może uratować...

Wczoraj miałam bardzo zły dzień... bardzo zły dzień. Za dużo negatywnej energii, za dużo tłumienia wściekłości, za dużo wreszcie może z siebie wyrzuciłam. Za wysokie ciśnienie i za mało tlenu...Przydała się technika "oddechu wychładzającego”, szczególnie polecanego osobom o konstytucji pitta. Jest on dobry do ochłodzenia ciała i umysłu podczas upałów, obniża ciśnienie krwi, redukuje napięcie i wzmacnia siłę trawienia, metabolizm.

Należy usiąść wygodnie, ze skrzyżowanymi nogami z zupełnie prostym kręgosłupem. Dłonie powinny znajdować się ułożone luźno na kolanach, wnętrzem skierowanym w stronę sufitu, ze złączonym kciukiem i palcem wskazującym. Język należy zwinąć w rurkę (w przypadku, gdy nie pozwala na to genetyka należy po prostu zostawić lekko rozchylone usta, tak, by możliwe było wdychanie przez nie zimnego powietrza) i powoli wdychać przez nią powietrze. Wydychanie powietrza następuje przez nozdrza. Całą sekwencje należy powtarzać od 5 do 10 minut.
Wczoraj musiałam trochę dłużej, ale pomogło:)

niedziela, 11 maja 2014

Pranajama - uwolnij się od stresu poprzez oddech

Dziś jest bardzo wietrznie. Wiatr zawsze przypomina mi o oddechu. Głębokim i regularnym...
Ćwiczenia oddechowe, pranajama, są jedną z technik jogicznych, kolejną po asanach na Ośmiostopniowej Ścieżce Jogi. Pranajama daje wiele korzyści zdrowotnych, ale pod warunkiem, że jest wykonywana prawidłowo; wszystkie ćwiczenia oddechowe wykonywane niewłaściwie pogłębiają stany patologiczne i przyczyniają się do zaburzeń w obrębie płuc i serca. Pranajama może wyleczyć tylko wtedy, gdy ćwiczy się starannie i systematycznie pod kontrolą osoby, która posiada bogate doświadczenie w tym jogicznym systemie. Ćwiczenia nie powinny być wykonywane w przypadku złej kondycji serca, problemów z ciśnieniem krwi lub jaskry. Proste ćwiczenia oddechowe uspokajają ciało, harmonizują i koją system nerwowy, koordynują różne funkcje ciała i psychiki oraz równoważą funkcje prawej i lewej półkuli. Bardziej zaawansowane techniki mają na celu wprowadzenie do medytacji, kierują uwagę do wewnątrz i włączają duchową jasność, wnoszą w życie radość.

Lepszy oddech efektywniej odżywia ciało i umysł. Tlen jest potrzebny do wszystkich procesów odbywających się w ciele, wytwarzania energii i wreszcie do prawidłowej pracy mózgu. Mózg potrzebuje do prawidłowego funkcjonowania trzy razy więcej tlenu niż inne organy w ciele – głęboki oddech zapewnia spokój, koncentrację i uwagę. Poprzez pełny i głęboki oddech można ćwiczyć płuca zwiększając ich pojemność, napełniając wszystkie komórki i tkanki ciała życiodajnym tlenem a wydalając dwutlenek węgla i inne gazowe toksyny. Poprzez oddech można zwiększyć koncentrację, pozbyć się napięcia i ulżyć takim problemom jak ból głowy, astma, wysokie ciśnienie krwi, ból zatok, kołatanie serca a nawet opóźnić proces starzenia.
Podobnie jak w przypadku asan, ajurweda wskazuje, które ćwiczenia oddechowe są adekwatne do potrzeb danego typu psychosomatycznego. I tak:
Osoba o konstytucji pitta powinna oddychać lewym nozdrzem – lewa strona związana jest bowiem z wychładzającą energią żeńską. By wykonać to ćwiczenie należy używając kciuka i środkowego palca do zaciskania  i otwierania nozdrza wdychać przez lewe a wydychać przez prawe nozdrze. 
Przeciwnie, osoba o konstytucji kapha powinna oddychać prawym nozdrzem, związanym z ogrzewającą energią męską. W tym celu należy wdychać prawą dziurką a wydychać lewą. 
Osoba, w której konstytucji dominuje bioenergia vata powinna oddychać naprzemiennie: raz wdychać prawym, a raz lewym nozdrzem. Oddychanie w ten sposób przynosi równowagę. 

piątek, 2 maja 2014

Witaminowo

Czy Wy też tak na nic nie macie czasu??? Znalazłam dziś dosłownie sekundkę, żeby "odmóżdżyć się" trochę i z ciekawości, mimo braku weny, weszłam na bloga. Zobaczywszy, że ostatniego wpisu dokonałam 13 marca złapałam się za głowę i wena od razu wróciła:) Odłożyłam kuchenne i porządkowe sprawy na później, choć będzie ciężko:) W ogóle cały weekend majowy, a właściwie to od Świąt non stop siedzę w kuchni i kucharzę bowiem zbiegło się wiele rodzinno-przyjacielskich imprez na raz i odwiedza nas wielu gości. Nie wymyśliłam niestety nic kuchennie nowego, czym mogłabym się podzielić:(

Wracając do tematu - dziś o ajurwedyjskim podejściu do witamin i minerałów.

Mimo, że starożytne ajurwedyjskie teksty nie wspominają o witaminach i minerałach, ich współczesne opracowania przekazują wiele informacji na ten temat, wskazując, jakie są objawy niedoboru, jak uzupełnić braki konkretnych substancji oraz jaki mają one wpływ na dosze. Poniższe zestawienie przedstawia zebrane przeze mnie dane (swoją drogą jak porównywałam z moją wiedzą z biologii i dietetyki jest trochę rozbieżności (??))

Witamina/minerał
Symptom niedoboru
Gdzie szukać
Wit A- potrzebna szczególnie dla pitty
sucha, szorstka i łuszcząca się skóra, zmarszczki, swędzenie, pryszcze, brak elastyczności, przedwczesne starzenie, duże pory, wzmożona produkcja łoju, łupież, pękające paznokcie, słabe widzenie w nocy, piekące oczy, skóra trudna do wyleczenia
ciemnozielone i pomarańczowe warzywa, kukurydza, soja, soczewica, cieciorka, masło, wątróbka, kraby, jajka, tran, mleko
Wit. B1
słabe trawienie, zmęczenie, podatność na stres, alkoholizm, przedwczesne starzenie
pełne zboże, molasa, zielone warzywa, drożdże, fasole
Wit. B2
zmarszczki wokół ust, złuszczony nos i czoło, pęknięcia wokół ust i oczu, przekrwione, szczypiące oczy, nadwrażliwość, utrata włosów
proso, kukurydza, soja, pszenica, żyto, migdały, fasole, mleko, awokado, orzechy, molasa, ciemnozielone warzywa, żółtko jaja, wodorosty, drożdże
Wit. B3 – potrzebna szczególnie dla vaty
słaba cyrkulacja krwi, słaby metabolizm tłuszczu, suchość, zmęczenie, zapalenia, nieświeży oddech
pszenica, gryka, jęczmień, dziki ryż, czarna fasola, migdały, orzechy, sezam, wodorosty, warzywa ciemnozielone, grzyby shitake, chude mięso, mleko
Wit. B5
wysypka skórna związana ze stresem, utrata włosów, zmarszczki, alergie


pełne zboże, drób, kukurydza, fasole, brokuły, kapusta, kalafior, peski ze słonecznika, oleje roślinne, żółtka jaj, łosoś
Wit. B6 – potrzebna szczególnie dla kaphy



słabe trawienie, nierównowaga hormonalna, powolne leczenie skóry, egzema, retencja wody, PMS, sucha lub zbyt tłusta skóra, łupież, zmarszczki wokół ust, cienkie włosy
brązowy ryż, gryka, fasole, marchew, kapusta, pestki ze słonecznika, orzechy ziemne, ryby, chude mięso, drożdże, molasa, banany
Wit. B9
anemia, ziemista cera, przebarwienia, szponowate paznokcie, utrata włosów
pełne ziarno, zielone warzywa liściaste, drożdże, grzyby, ostrygi, mleko, łosoś, otręby, kiełki, produkty sojowe, pikle, jogurt, nori, spirulina
Wit. B12
przedwczesne starzenie, zmęczenie, bezsenność, słaba koncentracja i pamięć, agresja
pełne zboże, wątróbka, mleko, ostrygi, ryby, niepasteryzowane miso

biotyna
szarość skóry, anemia, depresja, słaby metabolizm tłuszczy, łysienie, łuszczyca
wątróbka, brązowy ryż, pełne zboże, jajka, ryby, orzechy, warzywa strączkowe, kalafior
cholina
akumulacja tłuszczu, słaba odporność, słabe nerwy, siwienie włosów
lecytyna, drożdże piwne, wątróbka
inozytol – Wit. B8
egzema, utrata włosów, wysoki cholesterol, zatwardzenia, budowanie tkanki tłuszczowej
brązowy ryż, jęczmień, owies, warzywa strączkowe, wołowe serce, ziarna, molasa
paba
nerwowość, zmęczenie, problemy trawienne, siwienie i zmarszczki, bielactwo
wątróbka, jajka, brązowy ryż
Wit.C
duża ilość tej witaminy może być problematyczna dla typu pitta; słabe napięcie skóry, siniaki, cienkie żyły, zmarszczki, cellulit, słabe korzenie włosów
szparagi, alfa alfa, kapusta, gorczyca, okra, czerwone warzywa, jagody, jeżyny, borówki, owoce cytrusowe, żurawiny, melony, mango, papaje, ananasy, kiwi, ryby, jajka, nabiał
bioflawonoidy
słabe ścianki naczyń krwionośnych, cienkie żyły, krwawiące dziąsła, siniaki
jak powyżej

Wit. D – potrzebna szczególnie dla kaphy
słabe zęby, kości, włosy i paznokcie
światło słoneczne, tran, siemię lniane, ryby, pełne zboże, warzywa ciemnozielone, masło
Wit. E
przedwczesne starzenie, sucha i szorstka skóra, niski popęd seksualny, słabe napięcie mięśni, suchość, blizny, żylaki

kiełki pszenicy, pełne zboże, warzywa ciemnozielone, orzechy i pestki, oleje roślinne z pierwszego tłoczenia, wątróbka, masło, mleko, jajka, molasa
Wit. K
niski poziom energii, słaba krzepliwość krwi
jogurt, jajka, mleko, molasa, tran
wapń
słabe włosy, zęby, paznokcie, PMS, bezsenność
wodorosty, warzywa ciemnozielone, sezam, pestki ze słonecznika, jaka, mleko, ser, orzechy, suszone owoce, sardynki, skorupiaki
miedź
bladość włosów, słabe napięcie skóry
mięso, jajka, drób, wodorosty, wątróbka, owoce morza
jod
dysfunkcje tarczycy, sucha skóra
wodorosty, cebula, fasole, owoce morza
żelazo
blada skóra i paznokcie, słaba odporność, kruche włosy, słabe paznokcie, swędząca skóra

żółtka jaj, zielone warzywa liściaste, pietruszka, pokrzywa, pełne zboża, miso, melasa, rodzynki, pestki z dyni, orzechy, borówki
magnez
niski poziom witalności, skurcze, słabe napięcie mięśni, słaby metabolizm wapnia i Wit. C, irytacja, łuszczyca

owoce morza, pełne zboża, kukurydza, produkty sojowe, soczewica, suszone owoce, zielone warzywa liściaste, orzechy, jabłka, seler, cytryny, figi, grapefruit
fosfor
kruche kości, słabe mięśnie, zmęczenie
pełne zboże, fasole, orzechy, warzywa, chude mięso, pestki słonecznika
potas
słabe mięśnie, słabe trawienie, sucha skóra, wysypka, łuszczyca, kołatanie serca
banany, rzeżucha, wodorosty, zielona papryka, suszone owoce
selen
utrata elastyczności skóry, przedwczesne starzenie, łupież
jajka, pełne zboża, fasole, cebula, pomidory, czosnek, tuńczyk, wątróbka
krzem
obwisłość skóry, słabe paznokcie, wilczy głód

skrzyp
siarka
egzema, łamliwe włosy i paznokcie
ryby, jajka, orzechy, kapusta, jabłka, żurawiny, fasole, cebula, rzeżucha, kapusta włoska
cynk
utrata elastyczności skóry, zmarszczki, białe plamki na paznokciach, utrata włosów
pestki z dyni i słonecznika, owoce morza, mięso, grzyby, jajka, kiełki pszenicy