niedziela, 11 maja 2014

Pranajama - uwolnij się od stresu poprzez oddech

Dziś jest bardzo wietrznie. Wiatr zawsze przypomina mi o oddechu. Głębokim i regularnym...
Ćwiczenia oddechowe, pranajama, są jedną z technik jogicznych, kolejną po asanach na Ośmiostopniowej Ścieżce Jogi. Pranajama daje wiele korzyści zdrowotnych, ale pod warunkiem, że jest wykonywana prawidłowo; wszystkie ćwiczenia oddechowe wykonywane niewłaściwie pogłębiają stany patologiczne i przyczyniają się do zaburzeń w obrębie płuc i serca. Pranajama może wyleczyć tylko wtedy, gdy ćwiczy się starannie i systematycznie pod kontrolą osoby, która posiada bogate doświadczenie w tym jogicznym systemie. Ćwiczenia nie powinny być wykonywane w przypadku złej kondycji serca, problemów z ciśnieniem krwi lub jaskry. Proste ćwiczenia oddechowe uspokajają ciało, harmonizują i koją system nerwowy, koordynują różne funkcje ciała i psychiki oraz równoważą funkcje prawej i lewej półkuli. Bardziej zaawansowane techniki mają na celu wprowadzenie do medytacji, kierują uwagę do wewnątrz i włączają duchową jasność, wnoszą w życie radość.

Lepszy oddech efektywniej odżywia ciało i umysł. Tlen jest potrzebny do wszystkich procesów odbywających się w ciele, wytwarzania energii i wreszcie do prawidłowej pracy mózgu. Mózg potrzebuje do prawidłowego funkcjonowania trzy razy więcej tlenu niż inne organy w ciele – głęboki oddech zapewnia spokój, koncentrację i uwagę. Poprzez pełny i głęboki oddech można ćwiczyć płuca zwiększając ich pojemność, napełniając wszystkie komórki i tkanki ciała życiodajnym tlenem a wydalając dwutlenek węgla i inne gazowe toksyny. Poprzez oddech można zwiększyć koncentrację, pozbyć się napięcia i ulżyć takim problemom jak ból głowy, astma, wysokie ciśnienie krwi, ból zatok, kołatanie serca a nawet opóźnić proces starzenia.
Podobnie jak w przypadku asan, ajurweda wskazuje, które ćwiczenia oddechowe są adekwatne do potrzeb danego typu psychosomatycznego. I tak:
Osoba o konstytucji pitta powinna oddychać lewym nozdrzem – lewa strona związana jest bowiem z wychładzającą energią żeńską. By wykonać to ćwiczenie należy używając kciuka i środkowego palca do zaciskania  i otwierania nozdrza wdychać przez lewe a wydychać przez prawe nozdrze. 
Przeciwnie, osoba o konstytucji kapha powinna oddychać prawym nozdrzem, związanym z ogrzewającą energią męską. W tym celu należy wdychać prawą dziurką a wydychać lewą. 
Osoba, w której konstytucji dominuje bioenergia vata powinna oddychać naprzemiennie: raz wdychać prawym, a raz lewym nozdrzem. Oddychanie w ten sposób przynosi równowagę. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz