piątek, 2 maja 2014

Witaminowo

Czy Wy też tak na nic nie macie czasu??? Znalazłam dziś dosłownie sekundkę, żeby "odmóżdżyć się" trochę i z ciekawości, mimo braku weny, weszłam na bloga. Zobaczywszy, że ostatniego wpisu dokonałam 13 marca złapałam się za głowę i wena od razu wróciła:) Odłożyłam kuchenne i porządkowe sprawy na później, choć będzie ciężko:) W ogóle cały weekend majowy, a właściwie to od Świąt non stop siedzę w kuchni i kucharzę bowiem zbiegło się wiele rodzinno-przyjacielskich imprez na raz i odwiedza nas wielu gości. Nie wymyśliłam niestety nic kuchennie nowego, czym mogłabym się podzielić:(

Wracając do tematu - dziś o ajurwedyjskim podejściu do witamin i minerałów.

Mimo, że starożytne ajurwedyjskie teksty nie wspominają o witaminach i minerałach, ich współczesne opracowania przekazują wiele informacji na ten temat, wskazując, jakie są objawy niedoboru, jak uzupełnić braki konkretnych substancji oraz jaki mają one wpływ na dosze. Poniższe zestawienie przedstawia zebrane przeze mnie dane (swoją drogą jak porównywałam z moją wiedzą z biologii i dietetyki jest trochę rozbieżności (??))

Witamina/minerał
Symptom niedoboru
Gdzie szukać
Wit A- potrzebna szczególnie dla pitty
sucha, szorstka i łuszcząca się skóra, zmarszczki, swędzenie, pryszcze, brak elastyczności, przedwczesne starzenie, duże pory, wzmożona produkcja łoju, łupież, pękające paznokcie, słabe widzenie w nocy, piekące oczy, skóra trudna do wyleczenia
ciemnozielone i pomarańczowe warzywa, kukurydza, soja, soczewica, cieciorka, masło, wątróbka, kraby, jajka, tran, mleko
Wit. B1
słabe trawienie, zmęczenie, podatność na stres, alkoholizm, przedwczesne starzenie
pełne zboże, molasa, zielone warzywa, drożdże, fasole
Wit. B2
zmarszczki wokół ust, złuszczony nos i czoło, pęknięcia wokół ust i oczu, przekrwione, szczypiące oczy, nadwrażliwość, utrata włosów
proso, kukurydza, soja, pszenica, żyto, migdały, fasole, mleko, awokado, orzechy, molasa, ciemnozielone warzywa, żółtko jaja, wodorosty, drożdże
Wit. B3 – potrzebna szczególnie dla vaty
słaba cyrkulacja krwi, słaby metabolizm tłuszczu, suchość, zmęczenie, zapalenia, nieświeży oddech
pszenica, gryka, jęczmień, dziki ryż, czarna fasola, migdały, orzechy, sezam, wodorosty, warzywa ciemnozielone, grzyby shitake, chude mięso, mleko
Wit. B5
wysypka skórna związana ze stresem, utrata włosów, zmarszczki, alergie


pełne zboże, drób, kukurydza, fasole, brokuły, kapusta, kalafior, peski ze słonecznika, oleje roślinne, żółtka jaj, łosoś
Wit. B6 – potrzebna szczególnie dla kaphy



słabe trawienie, nierównowaga hormonalna, powolne leczenie skóry, egzema, retencja wody, PMS, sucha lub zbyt tłusta skóra, łupież, zmarszczki wokół ust, cienkie włosy
brązowy ryż, gryka, fasole, marchew, kapusta, pestki ze słonecznika, orzechy ziemne, ryby, chude mięso, drożdże, molasa, banany
Wit. B9
anemia, ziemista cera, przebarwienia, szponowate paznokcie, utrata włosów
pełne ziarno, zielone warzywa liściaste, drożdże, grzyby, ostrygi, mleko, łosoś, otręby, kiełki, produkty sojowe, pikle, jogurt, nori, spirulina
Wit. B12
przedwczesne starzenie, zmęczenie, bezsenność, słaba koncentracja i pamięć, agresja
pełne zboże, wątróbka, mleko, ostrygi, ryby, niepasteryzowane miso

biotyna
szarość skóry, anemia, depresja, słaby metabolizm tłuszczy, łysienie, łuszczyca
wątróbka, brązowy ryż, pełne zboże, jajka, ryby, orzechy, warzywa strączkowe, kalafior
cholina
akumulacja tłuszczu, słaba odporność, słabe nerwy, siwienie włosów
lecytyna, drożdże piwne, wątróbka
inozytol – Wit. B8
egzema, utrata włosów, wysoki cholesterol, zatwardzenia, budowanie tkanki tłuszczowej
brązowy ryż, jęczmień, owies, warzywa strączkowe, wołowe serce, ziarna, molasa
paba
nerwowość, zmęczenie, problemy trawienne, siwienie i zmarszczki, bielactwo
wątróbka, jajka, brązowy ryż
Wit.C
duża ilość tej witaminy może być problematyczna dla typu pitta; słabe napięcie skóry, siniaki, cienkie żyły, zmarszczki, cellulit, słabe korzenie włosów
szparagi, alfa alfa, kapusta, gorczyca, okra, czerwone warzywa, jagody, jeżyny, borówki, owoce cytrusowe, żurawiny, melony, mango, papaje, ananasy, kiwi, ryby, jajka, nabiał
bioflawonoidy
słabe ścianki naczyń krwionośnych, cienkie żyły, krwawiące dziąsła, siniaki
jak powyżej

Wit. D – potrzebna szczególnie dla kaphy
słabe zęby, kości, włosy i paznokcie
światło słoneczne, tran, siemię lniane, ryby, pełne zboże, warzywa ciemnozielone, masło
Wit. E
przedwczesne starzenie, sucha i szorstka skóra, niski popęd seksualny, słabe napięcie mięśni, suchość, blizny, żylaki

kiełki pszenicy, pełne zboże, warzywa ciemnozielone, orzechy i pestki, oleje roślinne z pierwszego tłoczenia, wątróbka, masło, mleko, jajka, molasa
Wit. K
niski poziom energii, słaba krzepliwość krwi
jogurt, jajka, mleko, molasa, tran
wapń
słabe włosy, zęby, paznokcie, PMS, bezsenność
wodorosty, warzywa ciemnozielone, sezam, pestki ze słonecznika, jaka, mleko, ser, orzechy, suszone owoce, sardynki, skorupiaki
miedź
bladość włosów, słabe napięcie skóry
mięso, jajka, drób, wodorosty, wątróbka, owoce morza
jod
dysfunkcje tarczycy, sucha skóra
wodorosty, cebula, fasole, owoce morza
żelazo
blada skóra i paznokcie, słaba odporność, kruche włosy, słabe paznokcie, swędząca skóra

żółtka jaj, zielone warzywa liściaste, pietruszka, pokrzywa, pełne zboża, miso, melasa, rodzynki, pestki z dyni, orzechy, borówki
magnez
niski poziom witalności, skurcze, słabe napięcie mięśni, słaby metabolizm wapnia i Wit. C, irytacja, łuszczyca

owoce morza, pełne zboża, kukurydza, produkty sojowe, soczewica, suszone owoce, zielone warzywa liściaste, orzechy, jabłka, seler, cytryny, figi, grapefruit
fosfor
kruche kości, słabe mięśnie, zmęczenie
pełne zboże, fasole, orzechy, warzywa, chude mięso, pestki słonecznika
potas
słabe mięśnie, słabe trawienie, sucha skóra, wysypka, łuszczyca, kołatanie serca
banany, rzeżucha, wodorosty, zielona papryka, suszone owoce
selen
utrata elastyczności skóry, przedwczesne starzenie, łupież
jajka, pełne zboża, fasole, cebula, pomidory, czosnek, tuńczyk, wątróbka
krzem
obwisłość skóry, słabe paznokcie, wilczy głód

skrzyp
siarka
egzema, łamliwe włosy i paznokcie
ryby, jajka, orzechy, kapusta, jabłka, żurawiny, fasole, cebula, rzeżucha, kapusta włoska
cynk
utrata elastyczności skóry, zmarszczki, białe plamki na paznokciach, utrata włosów
pestki z dyni i słonecznika, owoce morza, mięso, grzyby, jajka, kiełki pszenicy


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz