czwartek, 23 października 2014

potrzeba ognia na ten deszcz...

Zaczęło się. Jesień, pochmurne, słotne dni nie sprzyjają aktywności na świeżym powietrzu którą tak bardzo ubóstwiam. Ale jesień sprzyja czemuś innemu - aktywności umysłowej, która w ten czas udaje mi się najlepiej. Najłatwiej mi się skupić, najlepiej wszystko wchodzi mi do głowy, mam najlepsze pomysły i najszybciej je realizuję nie myśląc o tym, że za oknem słońce i trzeba by wyjść na spacer, bo słońca nie ma i czasem lepiej posiedzieć na pupie w domu:) Równocześnie jesień i zima to też czas największego przyrostu masy, którą potem trzeba przekształcić w rzeźbę...

No i właśnie dziś po części o tym. Właściwie to o tym jak zachować w te deszczowe dni ogień na odpowiednim poziomie. Ale nie tylko ogień trawienny - w ajurwedzie mamy do czynienia z wieloma rodzajami ognia i wszystkie trzeba rozpalać. Szczególnie w zimne, depresyjne dni...

Najbardziej znanym jest oczywiście jatharagni, czyli wspomniany już ogień trawienny. O nim rozpisywałam się już dużo, więc w skrócie:właściwy balans pożywienia, prowadzący do prawidłowego trawienia, absorpcji i eliminacji + zrównoważona dieta, dobrana według zaleceń dla poszczególnych typów konstytucyjnych, bogata w sattviczne produkty i ghee wspierające ogień trawienny+ właściwe użycie przypraw oczyszczających i drenujących ciało: imbiru, kardamonu, kurkumy, pieprzu+ post od czasu do czasu dla rozpalenia ognia trawiennego + rozluźnienie napięcia powstającego w ciele poprzez asany i właściwe ćwiczenia + regulacja temperatury ciała i rozwinięcie odporności na zmieniające się warunki pogodowe stanowią drogę do rozpalenia jatharaagni.

Pranagni – ogień prany
prawidłowe oddychanie dobrej jakości powietrzem zawierającym dużo tlenu
balans wdechów i wydechów, prawidłowa praca płuc i absorpcja tlenu 
regularna pranajama, szczególnie  oddychanie alternatywne oraz oddechy polecane dla poszczególnych typów konstytucyjnych
kontrola organów ruchowych i unikanie nadmiernej aktywność. Pod szczególną kontrolą powinny znaleźć się organy mowy i płciowe

Manasika Agni – ogień umysłu
zbalansowanie mentalnego agni poprzez odpowiednią ilość pobieranych wrażeń w stosunku do oddawanych z siebie ekspresji 
praktyki medytacyjne zawierające utrzymywanie jednolitych wrażeń zmysłowych (np. płomień świecy)
wizualizacje
praktyka z subtelnymi narzędziami pracy zmysłów: muzyką, kolorami, dźwiękami
koncentracja na własnym wnętrzu

Bauddhika Agni – ogień inteligencji
balansowanie Agni inteligencji: prawidłowe rozróżnianie prawdy i fałszu
studiowanie technik duchowych i filozofii
kultywowanie prawdziwych wartości i właściwych opinii
rozróżnianie teraźniejszości od wieczności
kontemplacja i medytacja

Anandagni – ogień miłości
równoważenie ognia doświadczenia: miłości, poświęcenia i współczucia
właściwe towarzystwo i odpowiedni związek
praktykowanie jakiejś formy religii
respekt wobec rodziców i nauczycieli
praktykowanie postu przez odosobnienie

Chidagni – ogień świadomości
wszystkie doświadczenia muszą być przeżyte świadomie
obserwacja, bycie świadkiem, cisza umysłu
świadomość nieśmiertelności
samo-realizacja