środa, 19 listopada 2014

zadbaj o swoje piersi



Piersi są symbolem kobiecości i piękna. Z czasem, pod wpływem wielu czynników - karmienia piersią, nadmiaru tkanki tłuszczowej, nieodpowiednio dobranego stanika, menopauzy, stresu psychicznego i niedoboru estrogenów, niedoboru kolagenu, zbyt dużej wagi, wielu przebytych ciąż, palenia tytoniu czy znacznej aktywności fizycznej bez odpowiedniego zabezpieczenia biustu, piersi tracą jędrność i elastyczność. Obwisłe piersi naturalnie towarzyszą procesowi starzenia – niestety może to spowodować obniżenie poczucia własnej wartości i pewności siebie.

Kobiece piersi zbudowane są z elementów gruczołowych – płatów i przewodów mlecznych oraz podtrzymującej je tkanki łącznej. Przewody zbiegają się w kierunku brodawki, na końcu rozszerzają się, tworząc zatokę mleczną. Warstwę gruczołową ochrania warstwa tkanki tłuszczowej, której ilość wpływa na kształt i wielkość biustu. Z wiekiem ilość tkanki tłuszczowej zwiększa się w stosunku do ilości tkanki gruczołowej. Najpełniej piersi rozwijają się w okresie ciąży i laktacji – to złożona interakcja hormonów, w tym estrogenów, progesteronu i prolaktyny, pobudza ich wzrost.
Według ajurwedy piersi są uważane za kanał produkcji mleka i należą do meda dhatu (dhatu to podstawowe tkanki, z których składa się ciało i które podtrzymują jego funkcjonowanie; meda dhatu to tkanka tłuszczowa). W związku z tym będą reagować na każdą zmianę w meda dhatu. Jeśli tkanka tłuszczowa jest niedostatecznie ukształtowana, kobieta cierpi zarówno na fizyczne jak i emocjonalne „zimno” i wysuszenie, którego efektem będzie wzrost doszy wata skutkujący skurczeniem i wychudzeniem piersi. Z kolei w przypadku nadmiernej ilości energii kapha prowadzącej do otyłości i wzrostu ilości tkanki tłuszczowej w okolicy piersi piersi przestaną być zgrabne, równe i estetyczne, a staną się zwisające i ciężkie. W przypadku matki karmiącej piersią z przewagą doszy pitta, która za szybko będzie chciała wrócić do formy sprzed ciąży, stres, posty, nadmierne ćwiczenia, spożywanie suszonych pokarmów i napojów, wychudzenie i nadmierne stosowanie środków oczyszczających, mogą powodować „rozluźnienie”  w tkance tłuszczowej piersi wraz ze zmniejszeniem ilości lub brakiem wydzielania mleka.
Spróbujmy zatem przeanalizować ajurwedyjskie porady dotyczące wyglądu piersi:
1)      Dieta wspomagająca piękny biust
Oczywiście zalecenia dietetyczne nie różnią się zbytnio od ogólnych zaleceń prozdrowotnych, z tym, że kładą nacisk na pokarmy bogate w przeciwutleniacze, fitoestrogeny, witaminy A, B, C, E i K, żelazo i wapń, które są niezbędne do utrzymania jędrnego biustu.
Unikaj zatem żywności przetworzonej, konserwowanej, mrożonej, skażonej dodatkami chemicznymi i konserwantami, żywności z upraw, na których stosuje się środki chemiczne, pestycydy i nawozy sztuczne. Alkohol i stymulanty też nie są odpowiednie dla twojego biustu.
 Skoncentruj się na właściwym nawodnieniu i diecie balansującej twoją doszę z uwzględnieniem:
- produktów pełnoziarnistych: czerwony ryż, ryż basmati, jęczmień, amarantus, owies, proso
- przypraw: koper włoski, kozieradka, kurkuma, imbir, lukrecja
- roślin strączkowych: fasola szparagowa, czerwona fasola, soja, ciecierzyca
- owoców: jabłka, papaja, daktyle, wiśnie, granaty, awokado
- warzyw: brukselka, jarmuż, szpinak, lucerna, sałata, marchew, szpinak, brokuły, kalafior, dynia, rzodkiewka, czosnek, dynia, kabaczek, bakłażan, groszek, buraki i inne.
- Orzechów i nasion: migdały, nerkowiece, orzechy włoskie, pistacje, nasiona sezamu, nasiona lnu, nasiona dyni, nasiona słonecznika
- produktów pochodzenia zwierzęcego: chude mięso, owoce morza, ryby z zimnej wody, kraby, ostrygi, krewetki, skorupiaki, tłuste ryby (sardynki, śledzie, tuńczyk)
- olejów: ghee, oliwa z oliwek, olej lniany, olej konopny, olej sacha inchi
2)      Joga
Intensywny i długotrwały stres może powodować wyraźne zmiany w tkance łącznej. W połączeniu z czynnikami genetycznymi, środowiskowymi, społecznymi i żywieniowymi może wpływać negatywnie na ukształtowanie powięzi a co za tym idzie również na kształt piersi. Regularne ćwiczenia asan, pranajamy i medytacji są korzystne zarówno dla zdrowia psychicznego, jak i fizycznego. Joga  pomaga nie tylko w radzeniu sobie ze stresem – niektóre asany mogą pomóc też poprawić kształt piersi. Należą do nich min. pozycja kobry (bhujangasana), wielbłąda (ustrasana), wojownika (virabhadrasana), trójkąta (trikonasana), łuku (dhanurasana).
3)      Zewnętrzna aplikacja ziół
Jest kilka ziół, które dzięki swoim właściwościom zapobiegają starzeniu się skóry, rozstępom, obwisłości oraz utracie elastyczności skóry. Wśród nich znajdziemy ekstrakt z chmielu, ekstrakty z drzewa kiełbasianego (Kigelia africana), dziki yam (Dioscorea villosa), Thai Kudzu (Pueraria mirifica), granat i żeń szeń. W większości rośliny te zawierają dużą ilość fitoestrogenów, izoflawonów, kolagenu czy saponozydów – substancji pomagających w utrzymaniu ujędrności i elastyczności  skóry. Kosmetyki z tymi roślinami doskonale wspomagają walkę z obwisłymi piersiami.
4)      Masaże biustu: oleje i zioła
Masowanie piersi może sprawić, że staną się one bardziej jędrne i zdrowsze, a także może pomóc w utrzymaniu równowagi hormonów w organizmie kobiety. Zaleca się delikatny masaż z uwzględnieniem kilku ważnych punktów marma znajdujących się w obrębie piersi oraz pod pachami. Masaż wykonuje się zgodnie z ruchem wskazówek zegara, ruchami okrężnymi od 2 do 5 minut 2 razy dziennie. Ważne jest by w czasie masażu siedzieć w komfortowej pozycji, bez napięcia.  Aby wykonać masaż nałóż olej lub pastę ziołową i rozprowadź ją delikatnymi ruchami okrężnymi również na środek klatki piersiowej oraz pod pachami. Następnie masuj piersi delikatnie je ugniatając i unosząc, odciągając pierś od ciała. Obiema rękami nadal trzymaj pierś i delikatnie zrotuj korpus na zewnątrz. Rozstaw szerzej palce i płaską ich częścią zgarniaj włókna w kierunku brodawki. Na końcu wygładź skórę piersi opuszkami palców.
Do masażu użyj oleju kokosowego, oliwy z oliwek, oleju jojoba, oleju z awokado, oleju migdałowego lub arganowego, masła shea, olejku z kozieradki lub olejku z kiełków pszenicy.
Robiąc pastę ziołową użyj: lukrecji, kurkumy, nasiona psoralea (Psorolea corylifolia, Bakuchi), orzecha betelu (Areca catechu, Supari), amli, liści gotu kola, suszonej kory cynamonu lub świeżego żelu aloesowego.
5)      Zioła odżywiające piersi
Na szczęście istnieją ajurwedyjskie zioła, które opóźniają procesy starzenia, zwiększają wigor i odmładzają ciało, wspomagają też odżywienie i utrzymanie w dobrej kondycji  piersi. Można je spożywać w postaci proszku, soku, wywaru lub herbatki. Należą do nich przede wszystkim: shatavari, ashvagandha, miodla indyjska, guduchi, gotu kola, punarnava, indyjska kamfora, koper włoski czy anyżek.
Z innych ziół poleca się:
- aloes przyczyniający się do wzrostu kolagenu
- koniczynę czerwoną  bogatą w fitoestrogeny, które są pomocne w stymulowaniu wzrostu piersi u kobiet.
- liście Damiany, które również zawierają wysokie stężenie fitoestrogenów. Badania wskazują, że damiana jest ziołem o jednym z najwyższych poziomów zdolności wiązania się z receptorami progesteronu. Wiadomo, że równoważy poziom hormonów i pomaga w poprawie jędrności piersi.
6) Inne porady
- staraj się nawilżać piersi by zapobiegać zmarszczkom
- jeśli jeszcze tego nie zrobiłaś, koniecznie rzuć palenie (palenie powoduje degradację kolagenu)
- staraj się utrzymywać wagę na jednym poziomie. To ważne zarówno dla hormonów jak i elastyczności twojej skóry
- noś odpowiedni dopasowany biustonosz, szczególnie uprawiając sport. Unikaj bielizny z fiszbinami
- chroń się odpowiednio przed słońcem stosując kremy z filtrem i odpowiednie ubranie.

sobota, 15 listopada 2014

okresowe zaburzenia

Tak się złożyło, że w tym samym czasie dostałam dwa maile od różnych osób z tym samym pytaniem o naturalne sposoby regulowania okresu. U jednej z osób problem dotyczył podwyższonego poziomu testosteronu u drugiej niedożywienia - obydwie okresu nie miały już jakiś czas. 
W pierwszym przypadku sedno tkwi w zaburzeniach energii pitta - być może spowodowanych złą dietą, być może emocjami wzburzającymi pittę a być może po prostu ze sposobu życia rozregulowującego prawidłową gospodarkę hormonalną - remedium powinna być dieta wyhamowująca pittę, kuracja sokiem aloesowym i shatavari. Poleciłam też picie kopru włoskiego i stronkę http://home-cure.net/ayurveda-amenorrhoea/, na której można znaleźć nazwy indyjskich specyfików na tę przypadłość. 
Drugi przypadek ewidentnie dotyczy anemii, być może już w zaawansowanej formie. Poleciłam naturalną suplementację wit B12 i kwasem foliowym (np. spirulina albo chlorella), wzbogacenie diety w łatwo przyswajalne i pełnowartościowe białko roślinne z quinoa, spożycie większej ilości żelaza (np. żółtka, quinoa, amarantus, natka pietruszki, warzywa strączkowe), doprawianie potraw kurkumą lub szafranem oraz herbatkę z kopru włoskiego lub lukrecji.  No i oczywiście shatavari - genialne na tego typu przypadłości (sprawdzone na własnej skórze:)
Jak ze wszystkim niestety potrzeba czasu, żeby organizm się zregenerował. Życzę zatem cierpliwości tym, których problem dotyczy, ale nie martwcie się, organizm to naprawdę sprytna bestia i jak tylko trochę mu pomożecie na pewno da sobie radę i normalność wróci:)