piątek, 7 kwietnia 2017

Mały człowiek, duże problemy

Niedawno znajoma urodziła córeczkę. Przeszczęśliwa. I wyczerpana, zbłąkana, zagubiona w gąszczu informacji... Dzwoni z płączem, że nie wie, co jeść, bo mała gazuje, boli brzuszek, ma kolkę... Właśnie dla takich zabłąkanych duszyczek napisałam książkę, która ukaże się wreszcie we wrześniu tego roku. Ale dziś chcę podpowiedzieć kobietom, które właśnie zostały mamami, szczególnie po raz pierwszy, co mogą spokojnie jeść podczas pierwszych chwil z Maleństwem. Sprawdzone na mojej dwójce z alergiami:)

Pierwsze po porodzie pokarmy dla karmiącej kobiety z przewagą doszy wata:

Owoce: banan, daktyle, figi, suszona śliwka, winogrona, rodzynki, jagody, morele, brzoskwinie, avocado 

Warzywa: słodki ziemniak, marchew, burak, pietruszka korzeń i nać, dynia, szczypiorek, por, koper, zielone liściaste, cukinia

Zboża: pszenica (gluten!), brązowy ryż, owies, semolina, quinoa, ryż basmati, amarantus, proso (kasza jaglana)

Pestki i orzechy: sezam i migdały (uwaga – oby dwa rodzaje uczulają, trzeba bardzo uważnie obserwować!)

Oleje: sezamowy, migdałowy, oliwa z oliwek, ghee, avocado, słonecznikowy, lniany, wiesiołkowy

Warzywa strączkowe po 3 miesiącu: fasola mung, czerwona soczewica, 

Nabiał: mleko, kefir, maślanka, ser biały, jogurt (w postaci lassi lub rozcieńczony), mleko kozie i jego przetwory (laktoza uczula, więc obserwujemy)

Mięso: indyk, ryby morskie i skorupiaki oraz jajka (też warto obserwować). 

Słodycze: daktyle, morele, syrop ryżowy

Przyprawy: ostrożnie, by nie przedawkować; najlepsze: kmin, imbir, pieprz, bazylia, liść laurowy, kardamon, kminek, cynamon, kolendra, oregano



Pierwsze po porodzie pokarmy dla karmiącej kobiety z przewagą doszy pitta:

Owoce: słodkie jabłko, daktyle, winogrona, gruszka, śliwka, figa, kokos

Warzywa: brokuł, koper, por, sałata, dynia, cukinia, kolendra liście, zielone warzywa liściaste, pietruszka nać, oliwki, gotowana cebula, 

Zboża: ryż basmati, kus kus, owies, jęczmień, proso, quinoa

Oleje: ghee, kokosowy, słonecznikowy, sojowy, wiesiołkowy, lniany

Orzechy i pestki: migdały (namoczone i bez skórki), pestki z dyni i słonecznika, kokos,

Warzywa strączkowe: na początek fasola mung

Nabiał: świeże mleko, masło, ghee, mleko kozie, ser kozi i owczy (miękki, niesolony) (jak musi w ogóle nabiał)

Mięso: indyk, ryby słodkowodne (np. pstrąg), królik

Słodycze: syrop daktylowy

Przyprawy: świeża kolendra, pietruszka, kmin, mięta, rozmaryn, szafran, cynamon, liść laurowy, kurkuma, kardamon, kolendra, cynamon, koper włoski



Pierwsze po porodzie pokarmy dla karmiącej kobiety z przewagą doszy kapha:

Owoce: kwaśne jabłka, gruszka, żurawina, morela

Warzywa: seler (ściąga wodę z organizmu, ale uczula!), marchew, por, brokuł, warzywa liściaste, szparagi, szpinak, kalarepa, koper

Zboża: kukurydza (bez GMO), kasza jaglana, jęczmień, gryka (gazuje), amarantus

Nabiał: mleko kozie, lassi (uwaga na laktozę)

Orzechy i pestki: pestki z dyni i słonecznika, 4-5 migdałów dziennie 

Oleje: rzepakowy, słonecznikowy, kukurydziany, lniany

Warzywa strączkowe: tofu (najlepsze źródło białka dla kaphy, soja bez GMO); 

Mięso: kurczak i indyk raz w tygodniu; ryby słodkowodne

Słodycze: tylko nieogrzewany miód, jeśli dziecko nie ma alergii

Przyprawy: imbir, kolendra, pietruszka, kmin, rozmaryn, szafran, cynamon, liść laurowy, kurkuma, kardamon, cynamon, koper włoski, tymianek, pieprz czarny, bazylia.





1 komentarz:

  1. Czekam na książkę z ogromną ciekawością 😊

    OdpowiedzUsuń