poniedziałek, 14 stycznia 2019

Kama - co to właściwie oznacza


1.     Przygotowując się do warsztatów o partnerstwie w ajurwedzie czytam z zawziętością nocami (niestety :( ) książkę dr Vinod Vermy "Kamasutra for women". Bardzo ciekawa pozycja, mimo tego, że styl tej pani jest ciężki do ogarnięcia a książka napisana zdecydowanie chaotycznie... Niemniej jednak powoli będę ją wam streszczać przekładając to w miarę czytelnie i jasno:) Zacznę od najprostszego - od pojęcia "kama".
Słowo "kama" konotuje zmysłowość, ale także miłość zmysłową, czerpaną ze wszystkich pięciu zmysłów. Z posiadania tych zmysłów wynika pragnienie doczesnych przyjemności. Korzenie słowa kama pochodzą od słowa pragnienie – kamana. Słowo kama nie oznacza literalnie seksualności czy przyjemności doświadczanej z seksu – miłość zmysłowa to jeden z wielu aspektów doznawania przez zmysły. Jednakże miłość cielesna jest tą wyjątkową formą odczuwania przez wszystkie zmysły, która dostarcza niebywałej i jednoczesnej dla wszystkich zmysłów przyjemności. Zmysły osiągają stan zmęczenia a tym samym „odsuwają się”, pozwalają na moment bycia „poza nimi”, na moment czystego stanu świadomości, odczucie „próżni”, pustki i nicości w umyśle. To jest według Wed przeżycie duchowe, które można osiągnąć poprzez seks – kiedy umysł jest spokojny, w ciszy i wolny od myśli natrętnych staje się jednością z duszą. Moment fizycznej uciechy i rozkoszy zjednoczenia seksualnego może być przeniesiony i rozszerzony na duchowe i energetyczne doświadczenia, ale tylko wtedy jeśli zrozumiemy nasze połączenie z kosmosem i wszechpotężną energią.
Kama opisywana jest w Wedach w Atharwawedzie jako pierwsza, przed bóstwami słońca, księżyca, wiatru i ognia: 

Kama was born first, 
Neither gods, nor ancestors, nor human beings can equal him. Oh Kama, you are immense as you reside in all living beings. 
I bow to you. 
You are a higher deity than the sun, moon, wind, fire. 
You are assimilated in all and, therefore, you are forever great. I bow to you. 

Złączenie mężczyzny i kobiety w induskiej tradycji zajmuje poczesne miejsce i jako akt jest uświęcone. Symbolizuje zarówno zjednoczenie jak i rozpad dwóch pierwotnych energii kosmicznych i komplementarnych sił – kombinacji Puruszy i Prakriti (pamiętacie filozofię saknhji, w której wywodzi się koncepcja żywiołów w ajurwedzie? w sankhji występuje właśnie Purusza i Prakriti). Z tego zjednoczenia powstał fizyczny świat. Dlatego też w Indiach seksualność jest akceptowana jako integralna część życia na równi z innymi odczuciami zmysłowymi (chodzi o odczucia doświadczane przez zmysły - kama). Wedle idei holistycznych i łączących kosmos z życiem doczesnym, seksualność uważana jest za tą, która kontynuuje trwanie naszego wszechświata. 



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz