czwartek, 24 października 2019

(1)4.11.19 - moment kiedy na światło dzienne wyjdzie mój kalendarz:)

 I oczywiście ze spóźnieniem...Nie mogę wrzucić okładki, serwer odrzuca plik... :(

Ajurweda, czyli „wiedza o życiu” to wiedza ogromna, ale świetnie zorganizowana, usystematyzowana. Nie ma w niej miejsca na bałagan - każda aktywność w czasie rządzi się konkretnymi prawami, które ajurweda szczegółowo przedstawia, tłumaczy i opisuje. W dobie internetu, poszukując informacji na dręczące nas zagadnienia, dostajemy powyrywane z kontekstu, często mało przejrzyście wyjaśnione kawałki ajurwedyjskiej wiedzy z różnych dziedzin: zdrowia, medycyny, organizacji dnia, aktywności fizycznej, odżywiania. Jest to niejako zrozumiałe, gdyż wiedza ajurwedyjska jest tak obszerna, że na dane zagadnienie mógłby powstać opasły tom zamiast kilku linijek tekstu w krótkim poście. Postanowiłam wypośrodkować ilość informacji i je usystematyzować tworząc „Rok według ajurwedy. Poradnik i kalendarz aktywności”, w którym w pigułce zebrałam wszystkie istotne informacje dotyczące naszej aktywności w czasie na przestrzeni roku.
Uniwersalny kalendarz podzieliłam na 4 pory roku, te zaś na miesiące. W każdym miesiącu opisuję metody na  wzmacnianie odpowiednich im narządów. Każdy miesiąc podzieliłam na tygodnie, w każdym tygodniu prezentuję zabieg, zioła, pozycję jogi oraz pożywienie, dzięki którym poprawisz funkcjonowanie kolejnych narządów w dogodnym dla nich czasie na przestrzeni roku. Dodatkowo w kalendarzu znajdziesz ajurwedyjskie odwołanie do:
- Dni tygodnia
- Dnia i jego rytuałów
- Aktywności sezonowej – pory roku
- Aktywności Księżyca
- Biologicznego rytm dnia

- Cyklu menstruacyjnego


Kalendarz wzmacniania narządów 
1. Styczeń – pęcherz
2. Luty – nerki
3. Marzec – woreczek żółciowy
4. Kwiecień – wątroba
5. Maj – serce
6. Czerwiec – jelito cienkie
7. Lipiec – układ krążenia
8. Sierpień – utrzymanie właściwej temperatury ciała
9. Wrzesień – śledziona
10. Październik – żołądek
11. Listopad – płuca i drogi oddechowe
12. Grudzień - jelito grube

Tydzień I

Zabieg: Obserwuj oddawany mocz. Dorosły człowiek oddaje około 1 litra
moczu na dobę – pęcherz powinien być opróżniany 6 razy dziennie.
Przy nadczynności kaphy ilość oddawanego moczu wzrasta, ale częstotliwość
wydalania maleje, natomiast ilość moczu maleje przy nadczynności
waty, jednak musi być on wydalany bardzo często. Dodatkowo, przy zaburzeniach
kaphy mocz może być białawy, mętny, tłusty i gęsty, przy zaburzeniach
waty natomiast bezbarwny, rzadki, lekko spieniony. Przy zaburzeniach
pitty mocz jest kwaśny, ciemnożółty i śmierdzi. Zaburzenie
wszystkich bioenergii skutkuje bardzo skąpą ilością i długimi odstępami
między oddawaniem moczu.

Pozycja jogi: utthita trikonasana – rozciągnięty trójkąt

Zioła: Od zarania dziejów w dolegliwościach pęcherza poleca się sok
żurawinowy, który ma bardzo silne działanie moczopędne, a zarazem bakteriobójcze
(nie pozwala na rozwój bakterii E. coli w ściankach układu moczowego).
Szczególnie polecany jest napar z liści żurawiny, które zawierają
bakteriobójczą substancję o nazwie arbutyna.

Danie: teff z żurawiną
Składniki: 1 filiżanka płatków teff, suszona żurawina, szczypta kardamonu,
szczypta cynamonu, ghee
Zagotuj wodę i dodaj do niej suszone owoce (wcześniej namoczone) i przyprawy.
Na patelni rozgrzej ghee i podpraż płatki. Wsyp płatki do wody i zagotuj.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz