wtorek, 1 października 2019

AJURWEDYJSKA "6" - imbir na trawienie. Ayurvedic TOP 6: ginger to improve digestion



Znany już w Starożytności, popularny w całej Azji południowo-wschodniej imbir, w XIII wieku trafił dzięki Arabom do kuchni europejskiej. Nie od razu zaskarbił sobie sympatię, a to za sprawą specyficznego smaku, ale jego zdrowotne walory doceniane były na europejskich dworach. Obecnie stanowi jeden z najpopularniejszych i najsilniejszych środków w walce z przeziębieniem i grypą. W sam raz na chłodne jesienne wieczory...


W słowach kilku...
Imbir w naturalny sposób rozrzedza krew obniżając przy tym podwyższony wskutek niewłaściwej diety cholesterol. Obniża podwyższone ciśnienie krwi, działa przeciwbólowo i przeciwzapalnie; działa bakteriobójczo i wzmacnia odporność. Będąc stymulującym, rozgrzewającym i uśmierzającym ból, imbir jest znakomitym panaceum na stany reumatyczne, zwykłe przeziębienie, gorączkę, ból gardła, skurcze menstruacyjne, poranne mdłości a nawet zawroty głowy. 

Na układ trawienia
Można wykorzystać zarówno świeży korzeń imbiru jak i jego sproszkowaną wersję, przy czym to, czy spożywa się świeży, przetarty czy suszony imbir zależy od konstytucji psychofizycznej danego osobnika oraz jego stanu zdrowia. Imbir posiada bardzo silne właściwości trawienne, wzmaga produkcję enzymów trawiennych, będąc ostrym i słodkim w smaku zarazem ma właściwości silnie rozgrzewające, przez co stymuluje trawienie i pomaga usunąć zbędne produkty przemiany materii - stąd jego esencjonalna, sproszkowana wersja polecana jest osobom otyłym o konstytucji kapha jako podstawa kuracji oczyszczających i odchudzających. Świeży imbir doskonale wzmaga apetyt, stąd poleca się go niejadkom, chorym i wszystkim tym, którzy go stracili; również osobom o zachwianej konstytucji wata. Dobrym przyzwyczajeniem Indusów jest picie herbatki imbirowej po każdym posiłku – wzmaga ogień trawienny i produkcje enzymów trawiennych. Podobne właściwości, przygotowując przewód pokarmowy, ma jedzony jeszcze przed posiłkiem, jako przystawka. Smak imbiru można złagodzić miodem, jabłkiem lub sokiem z cytryny z solą.


Ginger, already known in Antiquity, popular throughout Southeast Asia, came to European cuisine in the 13th century thanks to the Arabs. Ginger did not immediately be liked because of the specific taste, but its health values ​​were appreciated at European courts. Currently, it is one of the most popular and strongest weapon in the fight against colds and flu. Just in time for cold autumn evenings ...
In a few words...
Ginger naturally dilutes the blood while lowering cholesterol due to improper diet. Lowers elevated blood pressure, has an analgesic and anti-inflammatory effect; bactericidal and strengthens immunity. Being stimulating, warming and pain-relieving, ginger is an excellent panacea for rheumatic conditions, common cold, fever, sore throat, menstrual cramps, morning nausea and even dizziness.

Improve digestive system
It is possible to use both fresh ginger root and its powdered version, however, whether fresh, grated or dried ginger is consumed depends on the individual's psychophysical constitution and state of health. Ginger has very strong digestive properties, increases the production of digestive enzymes, being sharp and sweet in taste, it also has strong warming properties, which stimulates digestion and helps remove unnecessary metabolism products - hence its essential, powdered version is recommended for obese people with the kapha constitution the basis of cleansing and slimming treatments. Fresh ginger perfectly enhances the appetite, hence it is recommended to those who eat it, the sick and all those who lost it; also to people with a shaken vatta constitution. A good habit of Indians is to drink ginger tea after each meal - it increases digestive fire and digestive enzyme production. Preparing the digestive tract, it has similar properties before eating as a starter. The ginger flavor can be softened with honey, apple or lemon juice with pinch of salt.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz