sobota, 2 listopada 2019

Ugotuj dobrze fasolę


Dziś pod wpływem natchnienia na inne śniadanie zrobiłam meksykańskie tacos z fasolą. Nie wszyscy domownicy byli zachwyceni, a w szczególności skutki tacos odczuwa mój pięciomiesięczny ssący Wojtuś:( W każdym razie jak dla mnie było przepyszne, a fasolę ugotowałam z należytym jej szacunkiem. Poniżej kilka rad jak dobrze ugotować fasolę, żeby nie narazić się na dyskomfort trawienny.

Suche ziarna fasoli należy namoczyć przez kilkanaście godzin w wodzie, a najlepiej zostawić na noc. Wodę z moczenia strączków, mimo, że przeniknęło do niej wiele witamin, należy wylać i do gotowania nalać nowej. Strączki zawierają w sobie, oprócz wielu cennych pierwiastków i witamin, również substancje antyodżywcze, takie jak np. kwas fitynowy. Substancja ta blokuje przyswajanie niektórych pierwiastków (żelaza, cynku) a  także zmniejsza aktywność enzymów trawiennych w naszym przewodzie pokarmowym. Poprzez długotrwałe moczenie, szczególnie w lekko kwaśnym środowisku, można z powodzeniem obniżyć jego zawartość w spożywanych strączkach. Spośród innych substancji, które należy poddać prawidłowej „obróbce” są inhibitory trypsyny i chymotrypsyny – związki wykazujące zdolność do dezaktywacji naszych enzymów  trawiennych oraz hemaglutyniny – białka zdolne do aglutynacji ,czyli zlepiania krwinek czerwonych. Moczenie (chociaż krótkotrwałe) zarówno fasoli, jak i grochu czy soczewicy, jest zatem niezbędne! Podobnie jak pierwsze 10 minut gotowania wszystkich strączkowych, z wyjątkiem soczewicy i grochu w połówkach, które powinno odbywać się na dużym ogniu bez przykrycia. Ma to na celu rozłożenie większości  toksycznych substancji, które pozostały jeszcze po odlaniu wody. Warto zbierać powstałą pianę lub kilkukrotnie wymieniać wodę. Do gotowania należy dodać przyprawy redukujące ilość wytwarzanych gazów, np. majeranek, kminek, kmin,  cząber. Zarówno kwaśne dodatki np. ocet czy sok z cytryny jak i sól należy oddawać pod koniec gotowania – w przeciwnym razie fasola stanie się twarda. Podczas gotowania strączków nie przykrywamy garnka pokrywką, a gotowe są wtedy, gdy rozpadają się pod naciskiem.
Soję, która zawiera najwięcej szkodliwych substancji powinno się gotować na dużym ogniu przez godzinę.
Warto moczyć wszystkie strączki przed ugotowaniem, ale jeśli nie ma czasu na moczenie soczewicy czy grochu należy zalać je wrzątkiem i zostawić na ok. 20 minut, po czym odcedzić  wodę i gotować w nowej.

Gatunek fasoli
Orientacyjny czas gotowania w minutach
adzuki
45
biała
ok.75
biały jaś
90
czarna
ok.60
czerwona kidney
Ok.50
flageolet
45
mung zielona
45
mung żółta
30
perłowa
50
pinto
75-90



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz